TOP PHARMA LAUNCHES 2023
Τ ην ίδια στιγμή, το υπουργείο Υγείας εκτιμά ότι κάθε χρό- νο καταλήγουν στα σκουπίδια φάρμακα αξίας ενός δισεκατομ- μυρίου ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τεχνικής Έκθεσης του ΙΦΕΤ που παραδό- θηκε τον Ιούλιο του 2019, ενώ συμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Οργάνωσης GIVMED, 40 εκατ. κουτιά με φάρμακα πετιούνταικάθε χρόνο στην Ελλάδα. Αυτά τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι ο μέσος Έλ- ληνας τείνει προς την πολυφαρμακία και αποτελεί μια τακτική του να αποθηκεύει φάρμακα στα συρτάρια του. Όμως, αν και «αγαπά» τα φάρμακα τι πιστεύει πραγμα- τικά για τις ίδιες τις φαρμακοβιομηχανίες; Η εταιρική φήμη της φαρμακοβιομηχανίας αποτελεί αέναη πρόκληση Η φαρμακευτική αγορά είναι πιο πολύ- πλοκη από ό,τι πιστεύουν οι περισσότεροι πολίτες, καθώς διαμορφώνεται διεθνώς από ριζικές και συνεχόμενες αλλαγές, τι- μολογιακές πολιτικές, ανταγωνισμό και από πολύπλοκους κανόνες και περιορι- σμούς που τη διέπουν. Η διερεύνηση λοιπόν της εταιρικής φήμης των φαρμακευτικών εταιρειών αποτελεί μια αέναη πρόκληση και αυτό που θα πρέ- πει να ειπωθεί είναι ότι όσες τη διαθέτουν έχουν στο χαρτοφυλάκιό τους ένα επιπλέ- ον περιουσιακό προσόν. Η πανδημία ανέδειξε την αξία του κλάδου Πρόσφατες έρευνες που πραγματοποιή- θηκαν στην Ελλάδα με αφορμή το συνέ- δριο Reputation Pharma 2023 με τίτλο: «Η φήμη του φαρμακευτικού κλάδου μετά…», κατέδειξαν ότι ο κλάδος της φαρμακοβιο- μηχανίας είναι πολυδιάστατος και γίνεται συχνά θύμα γενίκευσης στα μέσα ενημέ- ρωσης. Κοινός τόπος είναι η εκτίμηση ότι η πανδημία ανέδειξε την αξία του κλάδου, καθώς οι πολίτες κατανόησαν ότι μπορεί να δώσει λύσεις. Τα βασικά συμπεράσματα των ερευνών που παρουσιάστηκαν ήταν η ενίσχυση της εικόνας του κλάδου που φτά- νει σε ιστορικά υψηλό επίπεδο, η ανάδυ- ση της αξίας του λόγω και της πανδημίας, ενώ αναδείχθηκε ότι πλέον ο κλάδος έχει κερδίσει το «στοίχημα» της εμπιστοσύνης. Στην πρωτότυπη έρευνα με τίτλο «2023: Η εικόνα των φαρμακευτικών εταιρειών μέσα από τα μάτια των πολιτών. Συγκρί- σεις με 2019 και 2021», την οποία πραγ- ματοποίησε η εταιρεία MRB με αφορμή το συνέδριο, παρατηρείται μια βελτίωση της εικόνας που έχει το κοινό για τη φαρ- μακοβιομηχανία από το 2019 στο 2023, με τις θετικές απόψεις να αυξάνονται συγκριτικά. Χαμηλότερα ωστόσο βρίσκε- ται η γνώμη που έχουν οι πολίτες για την άποψη των υπόλοιπων πολιτών για τη φαρμακοβιομηχανία, μια διαφορά που – όπως σχολίασε ο Διευθύνων Σύμβουλος της MRB Δημήτρης Μαύρος– θα πρέπει να γεφυρωθεί. Δεύτερο βασικό συμπέρασμα ήταν ότι οι ελληνικές φαρμακοβιομηχανίες έχουν θετι- κότερη εικόνα σε σχέση με τις πολυεθνικές, ενώ σε μεγάλο ποσοστό το κοινό συμφωνεί πως οι εταιρείες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη νέων φαρμάκων. Στο ίδιο συνέδριο παρουσιάστηκε μια ακό- μη μελέτη, η οποία κατέγραψε ότι η κοινω- νική ευθύνη συνδιαμορφώνει το στίγμα των εταιρειών, όπως και οι επενδύσεις τους. Το παράδειγμα των εταιρειών Pfizer και Moderna Διεθνείς έρευνες δείχνουν ότι φαρμακο- βιομηχανίες που κυκλοφόρησαν προϊόντα σχετικά με την Covid-19, όπως η Pfizer και η Moderna, ανέβηκαν ψηλά στην εκτίμηση του κοινού, σημειώνοντας μάλιστα και ρε- κόρ, σύμφωνα με σχετικές αναλύσεις του 2020 και του 2021. Προφανώς ήταν ήδη σαφές ή έγινε στην πορεία κατανοητό για μια μεγαλύτερη με- ρίδα του πληθυσμού πως η επιστήμη έχει προοδεύσει τόσο ώστε να είναι σε θέση να δώσει «άμεσα» λύσεις, πόσο μάλιστα όταν οι κυβερνήσεις έσπευσαν να χρηματοδοτή- σουν την προστασία του κόσμου από τον φονικό ιό με ποσά σε πρωτοφανή μεγέθη. Η Covid-19 επηρέασε το κοινό όμως και αντίστροφα, όπως φαίνεται και σε πιο πρό- σφατη έκθεση από την εταιρεία διαχείρισης εταιρικής φήμης Caliber. Με το πέρας της μεγάλης κρίσης, η φήμη των εταιρειών επανέρχεται στα προ-παν- δημίας επίπεδα και οι δύο προαναφερό- μενες έχουν πέσει πλέον από το υψηλό τους «βάθρο». Ανανεώνονται τα κριτήρια του κοινού Συγκεντρώνοντας σχετικά στοιχεία και απόψεις 17.600 ανθρώπων από όλον τον κόσμο και όλων των ηλικιακών ομάδων, η έκθεση της Caliber δίνει σημαντικά insights για τους καινούριους παράγοντες που δι- αμορφώνουν τις αντιλήψεις του κοινού, πέρα από την κάλυψη θεραπευτικών ανα- γκών. Μεταξύ αυτών είναι (ενδεικτικά) η κλιματική κρίση και ο πληθωρισμός, οι τι- μές των φαρμάκων, η εταιρική κοινωνική ευθύνη και η συμπερίληψη-αποδοχή της διαφορετικότητας. Τελικά οι καταναλωτές πλέον περιμένουν πολλά περισσότερα από τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις: να έχουν αξιόλογο αντίκτυπο στην κοινωνία και στις ανάγκες της. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι παραβλέπεται η καινοτομία. Σύμφωνα με την έκθεση, ο κλάδος πλέον καλείται να συνδέσει τα ισχυρά προϊόντα του με προηγμένες ιδιό- τητες και τεχνολογίες και να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ποιότητα ζωής των ασθενών. Πώς βοηθούν τα social media Ένα κύριο, αν όχι το κυριότερο, εργαλείο που αξιοποιούν οι φαρμακευτικές επιχει- ρήσεις για να έρθουν πιο κοντά στο κοινό τους και να διαδώσουν τις δράσεις και τα προϊόντα τους είναι τα social media. Πολλές είναι οι εταιρείες που εκμεταλλεύ- ονται τις παρεχόμενες δυνατότητες: ⊲ Να συνδέονται δυνητικά με δισεκατομμύ- ρια ανθρώπους-χρήστες από κάθε γωνιά του πλανήτη και να λαμβάνουν έτσι πληρο- TOP PHARMA LAUNCHES ‘23 71
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=