Φαρμακευτικός Κόσμος, TOP PHARMA LAUNCHES 2021
TOP PHARMA LAUNCHES ‘21 Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΉ ΤΗΣ ΑΓΟΡΆΣ ΤΟ 2022 16 Μικρή αύξηση στην αγορά των ιατροτεχνολογικών προϊόντων, πολλές οι παθογένειες της ελληνικής αγοράς Η αγορά των ιατροτεχνολογικών προϊόντων (Ι/Π) στην Ελλάδα, αντιστοιχώντας σε κύκλο εργασιών τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ κατά έτος, δεν έχει μείνει ανεπηρέαστη από την πανδημία Covid-19. Δύο τάσεις χαρακτηρίζουν την αγορά από την έναρξη της πανδημίας: • Αναφορικά με τα χειρουργεία, τα οποία εκπροσωπούν ένα σημαντικό κομμάτι του χώρου της Υγείας στον οποίο απευθύνονται τα Ι/Π, παρατηρείται καθυστέρηση πράξε- ων λόγω προτεραιοποίησης σε ασθενείς Covid-19. Οι αναβολές χειρουργικών πράξεων τείνουν να ομαλοποιηθούν, με βραδύ όμως ρυθμό, προς το παρόν. • Από την άλλη, παρατηρείται αύξηση σε εκείνες τις κατηγορίες Ι/Π που σχετίζονται με την αντιμετώπιση της πανδημίας, όπως για παράδειγμα αντιδραστήρια για τη διάγνωση του κορονοϊού, υλικά λειτουργίας μονάδων εντατικής θεραπείας, αναλώσιμο υγειονομι- κό υλικό για την προστασία από μόλυνση με κορονοϊό κ.ά. Το αποτέλεσμα των δύο διαφορετικών αυτών τάσεων οδήγησε συνολικά σε μικρή αύ- ξηση (3% έως 4%) την αγορά Ι/Π στην Ελλάδα το 2021. Παρόμοια τάση εμφανίζεται και τους πρώτους μήνες του 2022. Με βάση τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με την επιβράδυνση του ρυθμού εξόφλησης των οικονομικών απαιτήσεων προς τους προμηθευτές των Ι/Π, κυρίως από τα δημό- σια νοσοκομεία, δεν παρατηρείται αξιόλογη μεταβολή στο ανθρώπινο δυναμικό του κλάδου. Ειδικότερα, για τις νοσοκομειακές οφειλές, θα πρέπει να τονιστεί ιδιαιτέρως ότι εκτός από το σύνηθες πρόβλημα της εξόφλησής τους που επιδεινώνεται, θα πρέπει να επιση- μανθεί και το θέμα των ατιμολόγητων υλικών, τα οποία παραδίδονται με τη μορφή του επείγοντος και καθυστερεί για αρκετούς μήνες η έκδοση παραγγελίας και, επομένως, της σχετικής τιμολόγησής τους. Αναφερόμενοι στα οικονομικά της Υγείας, δεν θα πρέπει να θεωρηθεί αμελητέο το γεγονός της εφαρμογής Clawback στα υλικά που καλύπτει ο ΕΟΠΥΥ για τους ασφαλι- σμένους του. Ο κλάδος των Ι/Π, για να μπορέσει να ξεπεράσει τα διάφορα προβλήματα, στοχεύει, μεταξύ άλλων, στην ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων, από τα οποία ξεχωρίζουν αυτά των ψηφιακών εφαρμογών. Δυστυχώς όμως στην Ελλάδα δεν υπάρχει προς το παρόν σαφής μηχανισμός αξιολόγησης καινοτόμων προϊόντων που να αναδεικνύει και να εκτιμά τα οφέλη τους, με σκοπό είτε την ένταξή τους στο σύστημα των νοσοκομειακών προμηθειών του ΕΣΥ είτε την ένταξή τους στο Μητρώο Αποζημιούμενων Προϊόντων του ΕΟΠΥΥ. Τέλος, δεν θα πρέπει να αγνοηθούν οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις που επιβαρύνουν άμεσα και το κόστος των ιατροτεχνολογικών προϊόντων με αποτέλεσμα να είναι επιτα- κτική η ανάγκη αναθεώρησης τόσο των αποζημιούμενων προϊόντων από τον ΕΟΠΥΥ όσο και των διαγωνιστικών διαδικασιών προμήθειας ιατρικών υλικών που να προβλέ- πουν και να ενσωματώνουν τις πιέσεις αυτές. Κώστας Μαριάκης Γενικός Γραμματέας ΣΕΙΒ, Φαρμακοποιός, Γενικός Διευθυντής Νέας Διαγνωστικής Διάστασης ΕΠΕ
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=