Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #172

26 ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ / SPECIAL REPORT: ΚΑΛΛΥΝΤΙΚΑ € Τα καλλυντικά στο φαρμακείο Είναι πλέον ιδιαίτερα αυξημένος ο αριθμός των φαρμακοποιών που έχει εστιάσει στην προώθηση καλλυντικών προϊόντων (κυρίως δερμοκαλλυντικών) μέσω των φαρμακείων τους, προκειμένου να αντισταθμίσουν τις απώλειες από τις αλλεπάλληλες μειώσεις που έχουν υποστεί οι τιμές των φαρμάκων τα τελευταία χρόνια. Αν και υπάρχουν φαρμακεία που δυσκολεύονται να «στοκάρουν» μεγάλα αποθέματα καλλυντικών, επομένως δεν μπορούν να διεκδικήσουν δελεαστικές χονδρικές τιμές, ωστόσο τα οικονομικά στοιχεία δείχνουν πως τα καλλυντικά και τα παραφαρμακευτικά σκευάσματα κρατούν σε ισορροπία τους τζίρους τους. Η αγορά καλλυντικών, σύμφωνα με τα στοιχεία του Πα­ νελλήνιου Συνδέσμου Βιομηχάνων και Αντιπροσώπων Καλλυντικών & Αρωμάτων (ΠΣΒΑΚ), εκτιμάται ότι έχει κλείσει ανοδικά το 2018, με αύξηση άνω του 2% τόσο στις χονδρικές όσο και στις λιανικές τιμές. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, οι πωλήσεις καλλυντικών μέσω του κανα­ λιού των φαρμακείων το 2018 υπολογίζεται ότι ξεπέρασαν τα 235 εκατ. ευρώ έναντι 229 εκατ. ευρώ το 2017. Μάλιστα, η ανάπτυξη των πωλήσεων των φαρμακείων συνέβαλε σημαντικά και στην αύξηση των συνολικών πωλήσεων των καλλυντικών, που για το έτος που έφυγε εκτιμώνται στα 899 εκατ. ευρώ έναντι 881 εκατ. ευρώ το 2017. Σύμφωνα με τον ΠΣΒΑΚ, το φαρμακείο αναδεικνύεται ως το δεύτερο σημαντικότερο κανάλι διανομής για τα καλλυντικά. Τα περισσότερα φαρμακεία διαθέτουν μεγάλη ποικιλία καλλυντικών προϊόντων για το πρόσωπο και το σώμα, ώστε –σε συνδυασμό με την επιστημονική συμβουλή του φαρμακοποιού αλλά και το πυκνό δίκτυο φαρμακείων που διαθέτει η Ελλάδα– να στρέφουν τους καταναλωτές προς αυτό το κανάλι διανομής. Σημειώνεται πως τα σούπερ μάρκετ ήταν πέρυσι το κυρίαρχο κανάλι διανομής αυτών των προϊόντων στη χώρα, με ποσοστό 41,3% επί του συνόλου των πωλήσεων. Τα φαρμακεία έφτασαν στο 26,1%, ενώ οι αγορές μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων στο 4,9%, όταν το 2011 ήταν μόλις 2,5%. Τα πρώτα σε ζήτηση καλλυντικά προϊόντα Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία του ΠΣΒΑΚ και της Cosmetics Europe, τα προϊόντα περιποίησης προσώπου και σώματος έρχονται σταθερά πρώτα στις αγορές των καταναλωτών (32,9%), ενώ δεύτερα στη λίστα έρχονται τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών (25,4%) και ακολουθούν τα προϊόντα υγιεινής (22,7%), το μακιγιάζ (10,1%) και τελευταία τα αρώματα (8,9%). Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Cosmetics Europe, η μέση ετήσια κατά κεφαλή κατανάλωση καλλυντικών (σε τιμές λιανικής) το 2017 στην Ευρωπαϊκή Ένωση ανέρχεται σε 125 ευρώ, με την Ελλάδα να υπολείπεται σημαντικά του μέσου όρου (79 ευρώ / ατομική καταναλωτική δαπάνη). Οι νέες τάσεις στην αγορά καλλυντικών Σύμφωνα με τα στελέχη του Συνδέσμου, το e-commerce (ηλεκτρονικό εμπόριο) εξακολουθεί και αποτελεί έναν από τους βασικούς μοχλούς ανάπτυξης της αγοράς, με σταθερή ανάπτυξη (>+20% τα δύο τελευταία χρόνια) και σε όλα τα κανάλια διανομής. Τα Monobrand stores (καταστήματα με μία μόνο εμπορική φίρμα) εδραιώνονται καταλαμβάνοντας το δικό τους χώρο στην αγορά καλλυντικών. Η διείσδυση μεγάλων re- tailers (λιανεμπόρων) και η εμπορική ενασχόλησή τους με το κλάδο των καλλυντικών αλλά και τα Natural-Organic prod- ucts, με τις εταιρείες να προσθέτουν στο χαρτοφυλάκιό τους όλο και περισσότερα «Green Products», είναι δύο επιπλέον αναδυόμενες ευκαιρίες για τον κλάδο. Επιπλέον, το make-up και η περιποίηση των μαλλιών αποτελούν πεδία με αρκετά σημαντικά οικονομικά οφέλη και για φέτος. Οι βασικοί άξονες ανάπτυξης του κλάδου των καλλυντικών Σύμφωνα με τον ΠΣΒΑΚ, η βιομηχανία των καλλυντικών, προκειμένου να αυξήσει τα κέρδη της, εστιάζει πλέον στο «Omni-channel», την κοινή στρατηγική μάρκετινγκ τόσο σε φυσικά σημεία όσο και στο ψηφιακό περιβάλλον, για την καλύτερη εξυπηρέτηση του καταναλωτή. Η υψηλή ποιότητα των καλλυντικών, η διείσδυση των «niche markets» (καταστήματα εξειδικευμένων προϊόντων) αλλά και οι ανταγωνιστικές τιμές θα παραμείνουν σταθεροί παράγοντες βιωσιμότητας και ανάπτυξης και για φέτος. / Η Βάσω Καλυβιώτη είναι δημοσιογράφος υγείας και αρχισυντάκτρια του «Φαρμακευτικού Κόσμου», vasikal@hotmail.com εμεισ και το ΦΑΡΜΑΚΕΙο Τοποθέτηση του πρόεδρου του ΠΣΒΑΚ κ. Θεόδωρου Γιαρμενίτη «Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Βιομηχάνων και Αντιπροσώπων Καλλυντικών και Αρωμάτων (ΠΣΒΑΚ) και όλες οι εταιρείες του τα τελευταία χρόνια, εν μέσω μιας εξαιρετικά δύσκολης οικονομικής συγκυρίας για τη χώρα, πάλεψε για όλα τα δίκτυα αγοράς των καλλυντικών και του ευ ζην. Το δίκτυο του φαρμακείου δικαίωσε τις προσπάθειες του φαρμακοποιού να αυξήσει τις πωλήσεις των καλλυντικών και σήμερα η Ομορφιά είναι μέσα στα ράφια του φαρμακείου σε ισάξια θέση με τα ΜΗΣΥΦΑ. Από πλευρά μας συμμετείχαμε στις περισσότερες ημερίδες των φαρμακευτικών συλλόγων και στα βραβεία των φορέων. Ενισχύσαμε την εξωστρέφεια με προβολή του επαγγέλματος του επιστήμονα φαρμακοποιού και των καινοτόμων προϊόντων. Όλοι μαζί, η βιομηχανία, οι φαρμακοποιοί, οι παραγωγοί, οι πωλητές, συντονισμένα, με εκπαίδευση, προβολές, διαφημίσεις, δώσαμε το έναυσμα για την «όμορφη βιομηχανία» στο φαρμακείο. Τα αποτελέσματα πείθουν. Σήμερα μεγάλο μερίδιο έχει το e-pharmacy που ακολουθεί τον Κώδικα Δεοντολογίας στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Οι εταιρείες μας θεωρούν ότι πρέπει να ενισχύουν τα μικρά φαρμακεία, όπως και τα μεγάλα».

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=