Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #171
16 ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ / ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ & ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ € Γ) ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΛΗΨΗ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Παρόλα αυτά δεν πρέπει να θεωρούμε αυτονόητο πως όλα τα θέματα που αφορούν τους ασθενείς της τρίτης ηλικίας είναι μόνο ζητήματα γνώσεων ή υπενθύμισης του τρόπου, με τον οποίο θα πάρουν την αγωγή τους. Ο ρόλος του φαρμακοποιού δεν τελειώνει εκεί που απλά έχει εξηγήσει πώς λαμβάνονται τα φάρμακα, το χρόνο λήψης, τις δόσεις ή την αποτροπή αλληλεπιδράσεων. Στις μελέτες που αφορούν τη συμμόρφωση, υπάρχουν στοιχεία που μας δείχνουν πως το 50% της μη συμμόρφωσης στη φαρμακευτική αγωγή οφείλεται όχι σε άγνοια ή αδυναμία να θυμηθούν τη λήψη, αλλά σε εκούσια απόφαση των ασθενών, είτε επειδή φοβούνται πως το φάρμακο θα τους δημιουργήσει κάποιο άλλο πρόβλημα είτε γιατί πολύ απλά πιστεύουν πως δεν το χρειάζονται. Ειδικά στην τρίτη ηλικία, η λήψη των φαρμάκων πολλές φορές συνδέεται ψυχολογικά με τα χρόνια που περνούν και με τη σταδιακή απώλεια της νεότητας, γεγονός που προκαλεί δυσαρέσκεια, άρνηση και κάποιες φορές προβλήματα στη συμμόρφωση. Η παρέμβαση του φαρμακοποιού είναι βασική, ώστε ο ασθενής να ενισχύσει την απόφασή του να πάρει τα φάρμακά του. Επικαλούμενος την επιστημονική του εγκυρότητα και στηριζόμενος στη σχέση εμπιστοσύνης, θα δυναμώσει τη θετική στάση του ηλικιωμένου αναφορικά με τη φαρμακευτική του αγωγή. Δ) ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ Μαζί με όλα τα παραπάνω, καθώς και με τις υπηρεσίες που έχουν ανάγκη οι ασθενείς και πελάτες μας που ανήκουν στην τρίτη ηλικία (π.χ. τη βοήθεια στις μετρήσεις που πραγματοποιούν στους εαυτούς τους για δείκτες υγείας, όπως η πίεση, η αυτομέτρηση σακχάρου, η ενίσχυση καλών συνηθειών για την υγεία τους, όπως η άσκηση κλπ.), θα πρέπει πάντα να έχουμε στο μυαλό μας πως χάρη στην πρόοδο της επιστήμης, τα ποιοτικά χρόνια ζωής αυξάνονται και αυτό σημαίνει πως το κοινό αυτό δεν σταματάει να έχει απαιτήσεις που παραδοσιακά εμφανίζονταν σε νεότερες ηλικιακά κατηγορίες. Το να φαίνονται και να αισθάνονται όμορφα, το να μπορούν να συμμετέχουν με αξιοπρέπεια στην καθημερινότητα της οικογένειάς τους (ακόμα και αν υπάρχουν προβλήματα που τους εμποδίζουν) είναι για αυτούς σημαντικό και θα εκτιμήσουν κάθε συμβουλή (ή προϊόν) που μπορούμε να τους δώσουμε για το σκοπό αυτό. Σε όλα αυτά, αν προσθέσουμε την προσωπική σχέση και την οικειότητα που πάντα ένας ηλικιωμένος γνωρίζει πως θα βρει στο φαρμακείο του (και που βάσει όλων των ερευνών που έχουν γίνει στην κοινή γνώμη αποτελεί βασικό συστατικό προτίμησης αυτής της ομάδας), γίνεται κατανοητό πως ένα φαρμακείο που αφουγκράζεται τις ανάγκες που περιγράψαμε πιο πάνω, θα έχει πάντοτε ένα κρίσιμο κορμό πιστού κοινού που δεν θα αλλάξει εύκολα. Αυτό το κοινό φτάνει ακόμα στο σημείο να μην προτιμάει άλλον με τη λογική της φτηνότερης τιμής, που αποτελεί την κύρια στρατηγική του ανταγωνισμού από σημεία πώλησης που δεν μπορούν να προσφέρουν αυτήν την προσωπική σχέση. Στον κορμό αυτό ο φαρμακοποιός μπορεί να στήσει μια στρατηγική βιωσιμότητας και κερδοφορίας, προσφέροντας μια ιδιαίτερα σημαντική άυλη αξία που ασφαλώς και δεν μπορεί και δεν πρέπει να υποτιμηθεί. / Ο Γιώργος Κουτέπας είναι φαρμακοποιός, πτυχιούχος Επιχειρησιακής Έρευνας και Μάρκετινγκ ΑΣΟΕΕ, koutepasg@yahoo.gr ΘΥΩΝΗ. Εκπαίδευση και Ανάπτυξη Επιχειρησιακών Διαδικασιών και Υπηρεσιών - www.thyone.gr
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=