Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #171
11 τρίτης ηλικίας εκδηλώνουν συχνά κατάθλιψη, καθώς έχουν να αντιμετωπίσουν όλες αυτές τις σωματικές αλλαγές αλλά και μεγάλες αλλαγές του τρόπου ζωής τους, όπως είναι η συνταξιοδότηση και η απόσυρση από τη συνηθισμένη τους ενεργό επαγγελματική δραστηριότητα, οι απώλειες αγαπημένων ανθρώπων που γίνονται περισσότερες, η μοναξιά που συνοδεύει συχνά αυτές τις απώλειες. Με αυτά λοιπόν τα ζητήματα που αφορούν τη σωματική και την ψυχική τους υγεία αλλά και με προβληματισμούς για την πορεία της υγείας τους στο μέλλον και τη διατήρηση μιας καλής σωματικής κατάστασης, απευθύνονται οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας στον φαρμακοποιό τους. Όπως δείχνουν κάποιες μελέτες από τη Γερμανία, ακόμα κι όταν έχει ήδη εμφανιστεί ένα πρόβλημα υγείας, συχνά πηγαίνουν πρώτα στον φαρμακοποιό και μετά στο γιατρό. Και επειδή είναι λιγότερο επιρρεπείς σε καταναλωτικές προκλήσεις, σπάνια ψωνίζουν από το internet, εκτιμούν κι εμπιστεύονται περισσότερο αυτό που γνωρίζουν και τους είναι οικείο και κυκλοφορούν λιγότερο, και αρκετά με τα πόδια, ενώ έχουν την τάση να προτιμούν το φαρμακείο της γειτονιάς τους, ειδικά όταν εκεί τους κάνουν να νιώθουν καλά. Για να συμβεί αυτό πρέπει ο φαρμακοποιός να λάβει υπόψη του ορισμένα πράγματα που αφορούν την τρίτη ηλικία. Οι μεγάλοι σε ηλικία άνθρωποι, μπορεί: ● να έχουν κάποια σωματικά handicaps, όπως δυσκολίες στην όραση, την ακοή ή την κινητικότητα (και συχνά να μη θέλουν να το δείξουν) ● να έχουν μεγαλύτερη δυσκολία να εκφράσουν σωστά αυτό που γυρεύουν ● να χρειάζονται περισσότερο χρόνο και πιο αναλυτικές εξηγήσεις για να κατανοήσουν μια καινούργια πληροφορία ● να φαίνονται πιο μεγάλοι από όσο είναι και το αντίστροφο ● να είναι δύσπιστοι πολλές φορές απέναντι σε καινούργια πράγματα, να επιμένουν σε αυτά που τους είναι γνώριμα και να δυσκολεύονται να δεχτούν αλλαγές (π.χ. στην αγωγή τους), ακόμα κι όταν αυτές κρίνονται απαραίτητες για την υγεία τους ● να αισθάνονται αμηχανία και ντροπή για πράγματα που τους συμβαίνουν και που σχετίζονται με την ηλικία τους και τη γήρανση του σώματός τους ● να έχουν μεγάλη αγωνία για την κατάσταση της υγείας τους, ειδικά όταν αντιμετωπίζουν χρόνια ή επαναλαμβανόμενα προβλήματα ● να ζουν πάρα πολύ απομονωμένοι και κατά συνέπεια παραμελημένοι. Όλα αυτά λοιπόν απαιτούν από τον φαρμακοποιό ιδιαίτερη ευαισθησία και τη διάθεση να σκύψει με περισσή προσοχή στον πελάτη της τρίτης ηλικίας. Χρειάζεται αρχικά να οργανώσει το φαρμακείο του ή τις υπηρεσίες του έτσι που να μπορεί όσο το δυνατόν καλύτερα να αντεπεξέλθει στις ιδιαίτερες ανάγκες του. Καλός φωτισμός, εύκολη προσβασιμότητα, η δυνατότητα να μπορεί κάποιος να καθίσει, είναι πράγματα που του κάνουν αμέσως πιο άνετη και πιο ευχάριστη την επίσκεψη στο φαρμακείο. Η προσφορά ορισμένων ιατρικών υπηρεσιών (μέτρηση πίεσης, εμβολιασμοί, ενέσεις) αλλά και η αποστολή προϊόντων στο σπίτι πρέπει επίσης να είναι μέσα στις παροχές του φαρμακείου προς διευκόλυνση των μεγάλων σε ηλικία πελατών. Πιο σημαντικό όμως και από αυτά τα πρακτικά θέματα, είναι η στάση του ίδιου του φαρμακοποιού. Η υπομονή, ο σεβασμός, το ενδιαφέρον και η διακριτικότητα είναι αναγκαία, προκειμένου ένας άνθρωπος που ενδεχομένως είναι πιο αργός, πιο ευάλωτος σωματικά, πιο δύσπιστος αλλά και πιο αγχωμένος, να αισθανθεί ότι τον κατανοούν και ότι καλύπτονται οι ανάγκες του. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν «παππούς» ή «γιαγιά», δηλαδή σαν κάποιος που δεν καταλαβαίνει, που είναι ανήμπορος ή ανίκανος. Αυτό που έχει ανάγκη ο ηλικιωμένος είναι απλά ο άνθρωπος που Η υπομονή, ο σεβασμός, το ενδιαφέρον και η διακριτικότητα είναι αναγκαία, προκειμένου ένας ηλικιωμένος άνθρωπος να αισθανθεί ότι τον κατανοούν και ότι καλύπτονται οι ανάγκες του.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=