Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #168

37 3/ Μετασχηματισμός της αλυσίδας εφοδιασμού του φαρμάκου Ο ορισμός της έννοιας «φαρμακευτική καινοτομία» αλλά- ζει. Οι πωλήσεις φαρμάκων πρωτοβάθμιας περίθαλψης, μετά από δεκαετίες ανάπτυξης, δεν παρουσιάζουν πια περαιτέρω άνοδο, γιατί ως επί το πλείστον, η σημερινή γενιά των πιο εμπορικών πρωτότυπων φαρμάκων είναι πλέον διαθέσιμη ως γενόσημα. Από τη στιγμή που πλέον η καινοτομία προέρχεται από τα βιοτεχνολογικά φάρμακα, τα οποία διατίθενται σχεδόν αποκλειστικά στα νοσοκομεία, στα εξωτερικά ιατρεία ή στο σπίτι, οι φαρμακευτικές εταιρείες αγωνίζονται για την επιστροφή τους στην κοινωνική πρόνοια, καθώς πλέον κάθε πιθανό κέρδος είναι σημαντικό. Έτσι λοιπόν, υιοθετούν εναλλακτικούς τρόπους εφοδιασμού φαρ- μάκων, π.χ. τα διαθέτουν κατευθείαν στα φαρμακεία με μειωμένη χονδρική τιμή. Αυτή η αλλαγή αποβλέπει μεν στην προστασία των συμφερόντων τους (ακόμα και αν γίνεται εις βάρος του κέρδους από την αγορά των φαρμάκων), είναι όμως σημαντικά λιγότερο κερδοφόρα για τους χονδρεμπόρους, σε σύγκριση με το παραδοσιακό μοντέλο χονδρικής πώλησης, και μπορεί να περιπλέξει σε κάποιο βαθμό τις εργασίες στο φαρμακείο. Τα φαρμακεία πάντως φαίνεται να προστατεύονται από τον αντίκτυπο αυτών των νέων ρυθμίσεων, όσο διάστημα οι διάφορες φαρμακοβιομηχανίες προσπαθούν να αποδείξουν ότι η κερδοφορία των φαρμακείων δεν θα επηρεαστεί. Το πιθανότερο είναι, παρ’ολα αυτά, πως ο υπάρχουσες συμβάσεις εκπτώσεων θα αλλάξουν. 4/ Η εμφάνιση νέων εναλλακτικών καναλιών Το 2005 σηματοδοτεί την άφιξη του διαδικτυακού φαρμακείου. Οι αλλαγές στη νομοθεσία, σε συνδυασμό με την τεχνολογική πρόοδο και την αυξανόμενη ζήτηση, σήμανε μια νέα εποχή για τα φυσικά φαρμακεία που δεν είναι πλέον το αποκλειστικό κανάλι πώλησης προϊόντων φαρμακείου. Η απελευθέρωση της αγοράς για τα διαδικτυακά φαρμα- κεία ακολουθεί διαφορετική πορεία στις χώρες της Ευρώπης, με τη Γερμανία, τις Κάτω Χώρες, τη Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο να ανοίγουν το δρόμο για νέες άδειες. Τα παραδείγματα της Γερμανίας όπου το κανάλι βρίσκεται σε πλήρη άνθιση, φτάνοντας τις 1.500 άδειες φαρμακείων εν λειτουργία) και του Ηνωμένου Βασιλείου (που καταγράφει επίσης μια ταχύτατη ανάπτυξη στον αριθμό των αδειών), υποδεικνύουν ότι αυτό το κανάλι μπορεί πραγματικά να αποτελέσει μια εναλλακτική λύση των παραδοσιακών φαρμακείων. Ωστόσο, το διαδικτυακό φαρμακείο εκτιμάται πως βρί- σκεται ακόμα σε νηπιακό στάδιο. Οι έρευνες έχουν δείξει πως προς το παρόν οι ηλεκτρονικές πωλήσεις που καταγράφονται από τις μεγάλες αλυσίδες φαρμακείων αγγίζουν μόνο το 1% των συνολικών εσόδων τους. Παρ’ όλα αυτά, η δημοτικότητά του αναμένεται να αυξηθεί περισσότερο για το Ηνωμένο Βασίλειο. Γνωρίζοντας μάλιστα πως αποτελεί τη μεγαλύτερη online λιανική αγορά στην Ευρώπη, η αλλαγή δεν θα αργήσει να επηρεάσει την αγοραστική συμπεριφορά και τα υπόλοιπα φαρμακεία της χώρας. Η ανάπτυξη του διαδικτυακού καναλιού δεν είναι όμως η μόνη πρόκληση που αντιμετωπίζουν τα φαρμακεία του Ηνωμένου Βασιλείου. Η χώρα διερευνά τη λύση χρή- σης μηχανημάτων αυτόματων πωλητών, προκειμένου να καλύψει την ολοένα αυξανόμενη ανάγκη των ασθενών 

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=