Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #167

56 μπορούν να σταλούν σπίτι με courrier, «ανεβάζοντας» απλά τη φωτογραφία της συνταγής στο σύστημα της εφαρμογής. Επίσης οι ίδιες εφαρμογές επιτρέπουν την «κράτηση» ενός φαρμάκου και την παραλαβή του αργότερα, χωρίς ο ασθενής να περιμένει στις ουρές. Η ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, το φαρμακείο –όπως υπο- στηρίζει η καθηγήτρια– συμπεριφέρεται σαν να είναι το μοναδικό κανάλι διανομής. Όσο συνεχίζονται: ● η γκρίνια για τα καινοτόμα φάρμακα που δεν περνούν από το κανάλι του φαρμακείου, ● οι άκαρπες πολεμικές για την επιβάρυνση του ασθενή από την άμεση διανομή του φαρμάκου και τις εξ αυτής –όπως υποστηρίζουν– διαστρεβλώσεις της φαρμακευτικής αγωγής του, ● ο σκεπτικισμός για την είσοδο στη φαρμακευτική αγορά του Amazon, ● οι ενστάσεις για τις καθυστερημένες αξιολογήσεις των θε- ραπευτικών κατηγοριών των φαρμάκων, ● οι διαμαρτυρίες για τη συνεχή απώλεια των φαρμάκων της κατηγορίας C, ● οι κινδυνολογίες για την είσοδο των μεγάλων κεφαλαίων στο χώρο, φαίνεται ότι χάνεται η επίγνωση του πόσο η κατάσταση –όχι μόνο σε παγκόσμιο αλλά και εθνικό επίπεδο– έχει αλλάξει και ότι οι εξελίξεις έχουν προχωρήσει και ήδη είναι γεγονός. Η ΠΡΟΤΑΣΗ Η κ. Mallarini καταλήγει ότι η καινοτομία απαιτεί μεν όραμα και χρόνο για να πραγματοποιηθεί, αλλά δεν μπορεί και να περιμένει έως ότου οι εξωτερικές αλλαγές έχουν ήδη επιβληθεί στην αγορά. Κατά τη γνώμη της, πρέπει αυτές τις αλλαγές να τις προβλέπεις και να τις προλαμβάνεις. Δίνει μάλιστα το παράδειγμα της αμερικανικής αλυσίδας φαρμακείων CVS, η οποία είχε προετοιμαστεί για την είσοδο του Amazon στο χώρο του φαρμάκου, ήδη πριν το δεύτερο εξαγοράσει τους αμερικανικούς διανομείς φαρμάκου. Εξάλ- λου και οι μεγάλοι παίκτες της ιδιωτικής ιταλικής υγειονομι- κής περίθαλψης έχουν αναπτύξει μορφές retail clinic, πριν από την ενδεχόμενη άφιξη της πολυεθνικής Walgreens Boots Alliance, με το νόμο 124/2017. Τα φαρμακεία τι κάνουν, διερωτάται. Έχουν συνειδη- τοποιήσει ότι πρέπει να εκπαιδευτούν στη λογική του Omnichannel; Αν δεν το κάνουν σύντομα, οι εξελίξεις για το κανάλι φαρμακείο θα είναι –το λιγότερο– δυσμενείς. 1/ Omnichannel: Ενσωμάτωση όλων των φυσικών και των ψηφια- κών καναλιών που προσφέρουν μια ενιαία, αδιάλειπτη αγορά στον πελάτη. 2/ Τα φάρμακα κατηγορίας Α περιλαμβάνουν βασικά φάρμακα και φάρμακα για χρόνιες παθήσεις που αποζημιώνονται από το εθνικό σύστημα υγείας και ο ασθενής πληρώνει μόνο μια συμμετοχή. Τα φάρμακα κατηγορίας C είναι όσα δεν θεωρούνται «βασικά», δεν αποζημιώνονται από το ασφαλιστικό σύστημα, άρα τα πληρώνει εξολοκλήρου ο πολίτης. Πηγή: Puntoeffe, Νοέμβριος 2017, Erika Mallarini, καθηγήτρια SDA Bocconi School of Management, τμήμα Government Health & Not For Profit Division ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ / TO ΙΤΑΛΙΚΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=