Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #165

89 χρόνια, όταν έπαιζα κάτω από αυτό. Αν φωτογραφίσω τις αναμνήσεις μου βλέποντας το δέντρο, αν σου παρουσιάσω ό,τι έχω γι' αυτό μέσα στην ψυχή μου, και το αποτέλεσμα βγει να είναι εντυπωσιακό και επικοινωνεί μαζί σου, αυτό είναι δημιουργία. Η υπέρβαση, αυτή που κάνει μια φωτογράφιση καλλιτεχνική, στηρίζεται κυρίως στην αφαίρεση στοιχείων της εικόνας; Δεν κάνεις λάθος. Ο ζωγράφος ξεκινάει από γυμνή, άδεια παλέτα και επάνω της προσθέτει και δημιουργεί. Ο φωτογράφος είναι στην απελπισία να βλέπει τα πάντα σε μια εικόνα και από αυτά τα πάντα να επιλέξει εκείνο που θα χαρακτηρίσει τον κόσμο του. Αυτή η αφαίρεση πρέπει να γίνεται με τρόπο τέτοιο, ώστε ο χώρος (το κάδρο) της φωτογραφίας να μην μας αποκλείει αλλά να μας συνδέει με τον αποκλεισμένο χώρο, να μας αφήνει να εννοήσουμε αυτό που έχουμε αφήσει απ’ έξω. Ο χώρος είναι μία από τις δύο διαστάσεις που παίζουν ρόλο στη φωτογραφία, η άλλη είναι χρόνος. Πώς αποτυπώνεται σε μια φωτογραφία; Ο Ριβέλλης λέει σχετικά: «η φωτογραφία έχει το δικό της χρόνο, που δεν έχει σχέση με την κίνηση αλλά την ακινησία. Όσο πιο μεγάλη η εντύπωση της ακινησίας τόσο πιο έντονη η κίνηση». Και εσύ θα πρέπει να νιώσεις αυτήν την ακινησία, να νιώσεις ότι τίποτα, μα τίποτα δεν γίνεται. Εκεί, πάνω σε αυτό το πάγωμα του χρόνου, θα πεις: αυτό θα κάνω. Αλλά για να γίνει αυτό, πρέπει να ακολουθήσεις την κατεύθυνση που έχει δείξει ο μεγαλύτερος Άγγλος φωτογράφος, ο Bill Brandt: «Θα πρέπει να αφήσεις το περιβάλλον να σου παρουσιαστεί. Μελέτησε πρώτα το αντικείμενο, μην το αναγκάζεις να πάρει συγκεκριμένη μορφή, μείνε αμέτοχος, αργά ή γρήγορα κάτι θα συμβεί, το ίδιο το αντικείμενο θα σου φανερώσει τα μυστικά του». Εκτός από το χώρο και το χρόνο, σε ποια άλλα στοιχεία πρέπει να εστιάσει ένας καλλιτέχνης φω- τογράφος; Το πιο δύσκολο είναι να προσπαθείς να παντρέψεις τη φόρμα με το περιεχόμενο. «Φωτογραφία είναι η σύλληψη, μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου, τόσο της σημασίας που έχει ένα γεγονός όσο και της οργάνωσης των μορφών που αποδίδουν σε αυτό το γεγονός την ιδιαίτερή του έκφραση...», είχε πει ο μεγάλος Ανρί Καρτιέ Μπρεσσόν. Και ο Ριβέλλης, επίσης, επισημαίνει ότι: «η χαρά του φωτογράφου είναι όταν τα πράγματα μπαίνουν στη 

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=