Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #165

4 E D I T O R I A L Σήμερα η φαρμακευτική αγορά κάνει ένα βήμα μπρο- στά και έρχεται να τοποθετήσει στα ίδια ράφια τα «συμπληρώματα διατροφής νέας γενιάς» και να μας γνωρίσει τα πλεονεκτήματα που φέρουν για τον καταναλωτή και το φαρμακοποιό. Περιγράφονται πλέον ως μελετημένες συν- θέσεις ευεργετικών για τον οργανισμό oυσιών (βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, ένζυμα, μεγαλομόρια), με φυτικά συστατικά γνωστά ή και άγνωστα στην ευρεία μάζα των καταναλωτών (π.χ. πρόπολη, εχινάκεια, guggul, saw palmetto, μαγιά από κόκκινο ρύζι κ.ά.). Η ειδοποιός τους διαφορά βρίσκεται στην καλύτερη αξιοποίησή τους από τον οργανισμό, καθώς και στη στοχευμένη λειτουργία τους σε παθήσεις όπως είναι οι γαστρεντερικές διαταραχές, η αϋπνία, η υπερχοληστερολαιμία κ.ά., για τις οποίες έως τώρα η αγωγή ήταν ως επί το πλείστον φαρμακευτική. Το αυξανόμενο ενδιαφέρον, πέρα από επιστημονικό, προέρχεται από τον ίδιο τον καταναλωτή/ασθενή και την τάση του να φροντίζει για την υγεία του με φυσικούς τρόπους, αποφεύγοντας –όπου είναι δυνατόν– τη φαρμακοθεραπεία και τις ανεπιθύμητες ενέργειές της. Είναι αναμφίβολο όμως πως το ζήτημα αυτό απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή. Γι’ αυτό είναι θεμιτό ο φαρμακοποιός να επιλέξει τα συμπληρώματα διατροφής νέας γενιάς που εμπιστεύεται, με βάση τις γνώσεις του, και φυσικά να μη διστάσει να παραπέμψει τον ασθενή στο γιατρό, όταν το κρίνει απαραίτητο. Πλην αυτών των περιπτώσεων, ο φαρμακοποιός θα πρέπει με την επιστημονική του κατάρτιση να παρουσιάσει τα σκευάσματα αυτά στον καταναλωτή, να εκτιμήσει την αναγκαιότητα λήψης τους, να εντοπίσει ενδεχόμενες αλληλεπιδράσεις με άλλα συμπληρώματα ή φάρμακα για να φτάσει τελικά στην εξατομικευμένη διάθεσή τους. Λαμβάνοντας υπόψη το σκληρό ανταγωνισμό που αντιμετωπίζει το επάγγελμα τα τελευταία χρόνια με άλλα κανάλια διανομής, η αναζήτηση νέας ύλης είναι ζωτικής σημασίας. Ως εκ τούτου τα συμπληρώματα διατροφής νέας γενιάς θα πρέπει να εκληφθούν ως μια ευκαιρία για το φαρμακοποιό, τόσο για να ισχυροποιήσει τη σπουδαιότητα του ρόλου του όσο και για να επωφεληθεί δικαίως από τη διάθεσή τους. Προκειμένου βέβαια να γίνει αυτό με επιτυχία, αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση ο φαρμακοποιός να επικαιροποιεί τακτικά τις γνώσεις του, να ενημερώνεται για τα λιγότερο γνωστά συστατικά και να χρησιμοποιεί επιστημονικά εργαλεία, όπως τη σχετική βιβλιογραφία, έγκυρες πηγές του internet και εξειδικευμένες ηλεκτρονικές βάσεις. Είναι επίσης βασικό να έχει καλή γνώση της σύνθεσης του πελατολογίου, στο οποίο απευθύνεται (target group) και να εκμεταλλεύεται τις λύσεις που προτείνει το marketing (π.χ. ευδιάκριτη σήμανση, ημερίδες ενημέρωσης του κοινού, προβολή μέσω ηλεκτρονικών μέσων). Αυτονόητο παραμένει φυσικά, ότι ενόσω τα συμπληρώματα διατροφής νέας γενιάς θα κατακτούν προοδευτικά την ισχυρή θέση τους στην αγορά, παραμένει αναγκαία και ικανή συνθήκη η ανιδιοτελής στάση του φαρμακοποιού, ο παράγοντας-κλειδί που θα αποφέρει, με το δεοντολογικά άριστο τρόπο, την ηθική και οικονομική του αμοιβή. Μέχρι πρόσφατα όλα τα διατροφικά σκευάσματα αποκα- λούνταν «βιταμίνες» και θεωρούνταν ενισχυτικά του οργα- νισμού. Χρειάστηκαν μόνο λίγα χρόνια προκειμένου να αποσαφηνισθεί η λειτουργία τους και έκτοτε τα γνωστά σε όλους μας «συμπληρώματα διατροφής» κυριάρχησαν στη συνείδηση του καταναλωτή και στην αγορά, όπως αποδεικνύεται από την πλειάδα των σκευασμάτων αυτών που έχουν βρει τη θέση τους στα ράφια του σύγχρονου φαρμακείου. Συντακτική Ομάδα «Φαρμακευτικού Κόσμου»

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=