Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #156
67 Έρχεται ουσιαστικά με αυτόν τον τρόπο η κυβέρνηση να προσθέσει και νέα φορτία στην υπάρχουσα υπερβολική επιβάρυνση των ελεύθερων επαγγελματιών, που ήδη περι- λαμβάνει γνωστά φορολογικά χαράτσια: ● τέλος επιτηδεύματος ύψους 650€ ● αύξηση της ετήσιας εισφοράς αλληλεγγύης ανάλογα με το εισόδημα (από 1,4% σε 2% για εισοδήματα: 30.001 έως 50.000€, από 2,1% σε 4% για εισοδήματα: 50.001 έως 100.000€, από 2,8% σε 6% για εισοδήματα 100.001 έως 500.000€ και από 2,8% σε 8% για εισοδήματα ≥500.001€), και ● αύξηση της προκαταβολής φόρου από 55% σε 75% από 1/1/16 και σε 100% από 1/1/17, δηλαδή έναν ακόμη κεφαλικό φόρο, εξαντλώντας τις όποιες οικονομικές αντοχές μας έχουν απομείνει. Ειδικότερα, στο σκέλος του νομοσχεδίου που αφορά στην αναλογική σύνταξη, η αναστροφή των ποσοστών αναπλήρωσης σε σχέση με το εισόδημα, τις ασφαλιστικές εισφορές και τα έτη εργασίας, οδηγεί σε μείωση των συντάξεων των συνεπών ασφαλισμένων. Επομένως, κατά παράδοξο τρόπο, όσο περισσότερο συνεπής είναι ο ασφαλισμένος, τόσο περισσότερο θα «τιμωρείται». Θα πρέπει να τονιστεί πως κάθε ασφαλιστικό σύστημα προκειμένου να είναι βιώσιμο οφείλει να στηρίζεται σε μακροοικονομικά δεδομένα που να σχετίζονται με τη δυναμική καθώς και την προοπτική της οικονομίας. Το παρόν σχέδιο το οποίο συζητείται ανάμεσα σε κυβέρνηση και δανειστές δεν υποστηρίζεται από αναλογιστική ή άλλη οικονομική μελέτη, επομένως σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να εγγυηθεί οποιοδήποτε ορίζοντα βιωσιμότητας. Τι προτείνουν οι επιστημονικοί φορείς για το ασφαλιστικό νομοσχέδιο Βασικό προαπαιτούμενο είναι να διατηρηθεί το ταμείο των ελευθέρων επαγγελματιών-επιστημόνων (ΕΤΑΑ). Το σύνολο των φόρων (με ΕΝΦΙΑ και τέλη κυκλοφορίας) και ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλει ο ελεύθερος επαγγελματίας δεν θα πρέπει να ξεπερνά ένα συγκεκριμένο ποσοστό του καθαρού εισοδήματός του (προτείνεται 40-45%), το οποίο θα του διασφαλίζει την αποπληρωμή και των υπολοίπων υποχρεώσεων του (π.χ. δάνεια), τη βιωσιμότητα της δραστηριότητάς του, αλλά και την κάλυψη του ελαχίστου επιπέδου διαβίωσης. Οι ασφαλιστικές μας εισφορές θα πρέπει να υπολογίζονται με ένα μεικτό τρόπο που θα λαμβάνει υπόψη όχι μόνο τα χρόνια ασφάλισης (όπως ισχύει σήμερα), ούτε μόνο το ει- σόδημα (όπως καταγράφεται στο προτεινόμενο από την κυ- βέρνηση νομοσχέδιο), αλλά και τις δύο αυτές παραμέτρους. Επίσης θα πρέπει να ισχύει ένα πλαφόν στα επίπεδα του ευρωπαϊκού μέσου όρου των ασφαλιστικών εισφορών ως ποσοστό του εισοδήματος και περισσότερες κλίμακες. Οι εισφορές για τον κλάδο υγείας δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση να είναι ποσοστό του εισοδήματος, αλλά ένα συγκεκριμένο ποσό για όλους με πλήρεις υγειονομικές παροχές. Προκειμένου να τονωθεί η νέα επιχειρηματικότητα θα πρέ- πει να υπάρχει έκπτωση κατά 50% στις ασφαλιστικές εισφορές των νέων επαγγελματιών για τα πέντε πρώτα χρόνια της επαγγελματικής τους δραστηριότητας. Να δοθούν κίνητρα στους ελεύθερους επαγγελματίες που βρίσκονται στα τελευταία χρόνια της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας, όπως εκπτώσεις στις ασφαλιστικές τους εισφορές, ώστε να παραμείνουν στο επάγγελμα και να μην συνταξιοδοτηθούν. 1/ Αναλογική σύνταξη: Το ποσό της σύνταξης που αναλογεί στο ύψος των ασφαλιστικών εισφορών για τα έτη ασφάλισης. 2/ Π.χ. αν έχεις εισοδήματα από ενοίκια ή αγροκτήματα ή άλλες δραστηριότητες, το τελικό ποσό της σύνταξης θα μειώνεται. Ο Σεραφείμ Ζήκας είναι πρόεδρος του Φ.Σ. Θήβας, Μέλος του Δ.Σ. του Π.Φ.Σ και εκπρόσωπός του στη Συντονιστική Επιτροπή για το ασφαλιστικό των ελεύθερων επαγγελματιών – επιστημόνων, fsthivas@gmail.com Εν κατακλείδι, η άποψή μου είναι ότι αν ισχύσει τελικώς το νέο ασφαλιστικό που επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών και δεν ληφθούν υπόψη οι προτάσεις των επιστημονικών φορέων, το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας από ανταποδοτικό που ήταν μέχρι πρόσφατα θα μετατραπεί σταδιακά σε προνοιακό, όπου οι συνταξιούχοι το μόνο που θα έχουν να μοιράσουν θα είναι η παραγόμενη φτώχεια.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=