Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #151

19 Το ερώτημα αυτό είναι αρκετά δύσκολο να απαντηθεί, καθώς πλην του φαρμάκου, ο ανταγωνισμός για τα υπόλοιπα προϊόντα φαρμακείου από τα άλλα κανάλια διανομής είναι πλέον απόλυτα ελεύθερος, ενώ και ο εσωτερικός ανταγωνισμός μεταξύ των φαρμακείων έχει ενταθεί πέρα από τα επίπεδα που θα ορίζονταν από μια υγιή αγορά. Παράλληλα, καθώς οι πόροι που μπορεί να διαθέσει ένα φαρμακείο στην ανάπτυξη των προϊόντων του είναι περιορισμένοι, η επιλογή της αγοράς στην οποία θα δώσει έμφαση –τόσο ως οικονομική απόφαση (προμήθεια προϊόντων) όσο και ως διαθέσιμος χρόνος (διαδικασία επιστημονικής ενημέρωσης του ίδιου και πληροφόρησης του κοινού)– είναι κρίσιμη. Τα συμπληρώματα διατροφής μπορούν να αποτελέσουν μια στρατηγική επιλογή του φαρμακείου, για πολλούς λόγους. 01 Καταρχάς, από την πλευρά μου θεωρώ αυτονόητο πως η αποκλειστικότητα διάθεσής τους από τα φαρμακεία θα πρέπει να προβλέπεται και νομικά για λόγους διασφάλισης της ορθής χρήσης τους, μια και οι επιδράσεις τους στην υγεία αλλά και οι αλληλεπιδράσεις τους με τυχόν φάρμακα είναι πολλές και σημαντικές. Αλλά ακόμα και εάν η πολιτεία δεν επιβάλλει μια τέτοια νομική πρόβλεψη, οι φαρμακοποιοί έχουν και τη δυνατότητα και τα κίνητρα να έχουν τον πρώτο λόγο σε αυτήν την αγορά. 02 Τα συμπληρώματα διατροφής στην αντίληψη των ασθενών σχετίζονται πάρα πολύ με τα προϊόντα φαρμακείου και τα φάρμακα, ως προς το αναμενόμενο αποτέλεσμα και τη δράση τους. Γι’ αυτό και η ανάπτυξη αυτής της κατηγορίας προϊόντων στο φαρμακείο και η εξειδίκευση του φαρμακοποιού αντιμετωπίζεται ευνοϊκά από τους πελάτες, δεν ξενίζει και προσθέτει στην αντίληψη που έχουν για τις επιστημονικές γνώσεις του φαρμακοποιού. 03 Οι επισκέπτες του φαρμακείου συχνά έχουν ανάγκες που καλύπτονται από τα προϊόντα αυτά. Η ανάγκη για φαρμακευτική αγωγή είναι πολύ πιθανό να συνοδεύεται και από την ανάγκη για κάποιο συμπλήρωμα. Από τα απλά προβιοτικά που χορηγούνται μαζί με αντιβίωση έως ποικίλες άλλες χρήσεις σε χρόνιες παθήσεις, το συμπλήρωμα συνοδεύει το φάρμακο, επιτυ- γχάνοντας πωλήσεις που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των ασθενών. 04 Το κοινό τείνει να δίνει προτεραιότητα στο φαρμακείο πριν επιλέξει ένα συμπλήρωμα μετα- ξύ των ανταγωνιστικών προϊόντων. Η εξειδίκευση, η ανάγκη για ασφάλεια στη λήψη και η επίδραση που έχουν τα συμπληρώματα στην καλή λειτουργία του οργανισμού καθιστούν το φαρμακείο τον πρώτο προορισμό όπου θα ληφθούν οι αναγκαίες πληροφορίες. Οι γνώσεις που απαιτούνται από το φαρμακοποιό είναι πολύ κοντά στις πανεπιστημιακές και είναι εύκολο να υπάρξει πρόσθετη δια βίου μάθηση. Αυτό που αποτελεί σημαντικό παράγοντα είναι η πρωτοπορία αυτή στη γνώση και το σημείο πληροφόρησης να μεταφραστεί και σε προτίμηση και στην αγορά. Να αποφευχθεί δηλαδή το φαινόμενο ένας καταναλωτής να πάρει τις πληροφορίες που θέλει από το φαρμακείο και στη συνέχεια να πραγματοποιήσει τις αγορές του π.χ. από το internet. Για να συμβεί αυτό θα πρέπει ο φαρμακοποιός να μπορεί Η συµβουλή του φαρµακοποιού µπορεί να είναι ισχυρότερη από την οποιαδήποτε πληροφόρηση από την τηλεόραση, το internet ή τα καταστήµατα «τυποποιηµένων τροφίµων». Και η εγγύηση που δίνει το φαρµακείο για την ποιότητα διακίνησης και συντήρησης του συμπληρώματος διατροφής είναι πολύ πιο αξιόπιστη από τις όποιες συνθήκες διακίνησης των ταχυδροµείων.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=