Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #151
του Λευτέρη Μαρίνου Σε αρκετές αναφορές και άρθρα που ευτύχησαν να φιλοξενηθούν σε προηγούμενα τεύχη του «Φαρμακευτικού Κόσμου», μνημονεύθηκε η τρίτη από την αρχή του περασμένου αιώνα, ιστορική μεταστροφή της φαρμακευτικής πρακτικής. Πρόκειται για την αλλαγή εστίασης από το προϊόν στον ασθενή που σηματοδοτήθηκε κοντά στο 1990 από τους Helper και Strand και έδωσε την ευκαιρία να αποκαλυφθούν οι ανάγκες των ασθενών και την ευχέρεια στους φαρμακοποιούς να τις ικανοποιήσουν, μέσω της φαρμακευτικής φροντίδας. Χάρη σε ένα μεγάλο πλήθος μελετών, δεν αμφισβητείται πλέον το θετικό αποτύπωμα της εμπλοκής των φαρμα- κοποιών στην πρωτοβάθμια φροντίδα, μέσω των υπηρεσιών αυτού που συνολικά αποκαλείται «φαρμακευ- τική φροντίδα». Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η παροχή φαρμακοθεραπευτικής ανασκόπησης στους καρδιαγγειακούς ασθενείς στις Η.Π.Α., η οποία βελτίωσε το επίπεδο της υγείας των δεκτών της υπηρεσίας αυτής και απέφερε στους ασφαλιστικούς φορείς εξοικονομήσεις της τάξης του 50% συνολικά στην ιατροφαρμακευτική διαχείριση αυτών των ασθενών. Και αυτό μόλις στα τέσσερα πρώτα χρόνια της εφαρμογής της. Αξίζει να αναφερθεί ότι δεν έχει καταγραφεί στην ιστορία εξοικονόμηση τέτοιου μεγέθους σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα από φάρμακο, ιατρική επέμβαση ή οτιδήποτε άλλο. Αυτό όμως που μπορεί να παραμένει ως ερώτημα μεταξύ των φαρμακοποιών είναι κατά πόσο οι υπη- ρεσίες γενικότερα μπορούν να τελεσφορήσουν και επιχειρηματικά. Εάν δηλαδή είναι αντιληπτές και επιθυμητές από τους ασθενείς σε τέτοιο βαθμό που να μπορούν να επηρεάζουν τη συμπεριφορά τους, π.χ. ως προς το ποιο φαρμακείο επιλέγουν. Η έρευνα του Ανδρέα Ευαγγελάτου από το Οικονο- μικό Πανεπιστήμιο Αθηνών προσφέρει μια πολύ ικα- νοποιητική απάντηση. Εν ολίγοις, όταν οι συμμετέχοντες στην έρευνα ρωτήθηκαν ποιος είναι ο καθοριστι- κός παράγοντας προτίμησης φαρμακείου, απάντησαν –σε ποσοστό άνω του 50%– ότι αναζητούν την καλή εξυπηρέτηση, η οποία στο μεγαλύτερο τμήμα της (κοντά στο 80%) αφορά την παροχή συμβουλών υγείας και οδηγιών για τη λήψη του φαρμάκου. Συμπερασματικά, ακόμα και για τους επιφυλακτικούς, οι απαντήσεις θα πρέπει πλέον να ακούγονται πιο δυνατά από τα ερωτήματα ή τις αμφιβολίες, δείχνοντας τη φωτεινή μεριά του δρόμου που καλούμαστε συνολικά να ακολουθήσουμε, διεκδικώντας σημαντικότερο ρόλο στον ανατέλλοντα χάρτη της σύγχρονης πρωτοβάθμιας φροντίδας. / Ο Λευτέρης Μαρίνος είναι MSc φαρμακοποιός, μέλος του Φ.Σ. Αττικής, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Εθνοφαρμακολογίας, elmarinos@gmail.com ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ / ΑΠΟΨΕΙΣ € 14 ΤΙ ΖΗΤΑΕΙ 1 2 ΣΤΟΥΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΤΑΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=