Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #149

ΟΓΑ 74,0 δισ.€ ΙΚΑ 45,2 δισ.€ ΟΑΕΕ 17,3 δισ.€ ΝΑΤ 13,4 δισ.€ ΟΠΑΔ 12,0 δισ.€ Νοσοκομεία (ανάληψη οφειλών από ΙΚΑ) 8,1 δισ.€ ΟΑΕΔ 7,1 δισ.€ ΤΑΠ-ΟΤΕ 6,5 δισ.€ ΟΑΠ-ΔΕΗ 6,8 δισ.€ ΑΚΑΓΕ 3,0 δισ.€ ΕΟΠΥΥ 1,9 δισ.€ ΤΠΔΥ 1,1 δισ.€ Λοιποί φορείς 270 δισ.€ Λογαριασμός Αγροτικής Εστίας 136 δισ.€ Σύνολο 199,757* δισ.€ * Δεν συμπεριλαμβάνονται οι δαπάνες για συντάξεις του Δημοσίου Πηγή: Υπουργείο Εργασίας Εικόνα 1 Η χρηματοδότηση άλλων ταμείων Εικόνα 2 Στατιστικά πληθυσμιακά στοιχεία Τ.Σ.Α.Υ. (Ιούνιος 2014) 100 Άμεσοι ασφαλισμένοι χιλιάδες Ενεργοί ασφαλισμένοι Δικαιούμενοι περίθαλψης Άμεσοι με περίθαλψη Έμμεσοι ασφαλισμένοι Έμμεσοι με περίθαλψη Συνταξιούχοι άμεσοι Δικαιούμενοι περίθαλψης Συνταξιούχοι έμμεσοι 102,877 95,431 89,958 59,956 61,984 33,475 23,876 12,542 5,399 90 80 70 60 50 40 30 20 10 0 Από 1/1/2015 το κράτος, σε αντικατάσταση της τριμερούς χρηματοδότησης, χορήγησης προνομιακών επιδομάτων κ.ά., θα χρηματοδοτεί τη βασική ή εγγυημένη σύνταξη, που σε τιμές 2010 ανερχόταν στα 360€, ενώ σήμερα – λόγω μείωσης πληθωρισμού και ΑΕΠ– εκτιμάται κάτω των 300€. Το υπόλοιπο τμήμα της αναλογικής σύνταξης, που δικαιούται ο ασφαλισμένος, θα παρέχεται από το Ε.Τ.Α.Α., το οποίο αναιτιολόγητα υποχρεούται να καλύπτει και την «εγγυημένη» σύνταξη (άρθρο 37, Ν.3863/2010). Άρα, αν καταρρεύσει το ασφαλιστικό σύστημα στη χώρα μας, το κράτος θα «εγγυάται» στους ασφαλισμένους των λοιπών ταμείων ποσό 360€, ενώ το Τ.Σ.Α.Υ., που είναι υποχρεωμένο να καταβάλλει αμφότερες βασική και αναλογική σύνταξη, εάν δε δεν έχει αποθεματικά, δεν θα μπορεί να δώσει σύνταξη στους ασφαλισμένους του. Το σενάριο αυτό είναι μη ρεαλιστικό, διότι το Τ.Σ.Α.Υ. έχει προσόδους, τις οποίες όμως δεν αξιοποιεί. Τον Απρίλιο του 2013 για παράδειγμα, ψηφίστηκε μια τροπολογία στο N.4144, άρθρο 76§β, σύμφωνα με την οποία, ειδικά το Ε.Τ.Α.Α.-Τ.Σ.Α.Υ. δικαιούται να ελέγξει αν αποδίδονται οι ασφαλιστικές εισφορές των υγειονομικών που απασχολούνται σε οποιονδήποτε οργανισμό ή Ν.Π.Δ.Δ., ακόμα και σε φορείς όπως η Τράπεζα της Ελλάδος που αποτελούν «άβατο». Δύο χρόνια μετά, το Ε.Τ.Α.Α. δεν έχει συστήσει τον αναγκαίο μηχανισμό ελέγχου, αν και εγκρίθηκε από τη Διοικούσα Επιτροπή (Δ.Ε.) του Τ.Σ.Α.Υ. να διατεθεί ποσό 200.000€ προκειμένου να γίνουν έλεγχοι από ελεγκτικές εταιρείες, που θα αποδώσουν διαφυγόντα έσοδα ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Οι ανέλεγκτες υποθέσεις εξακολουθούν να στοιβάζονται, με αποτέλεσμα οι εργοδότες να μην αποδίδουν (ενώ ίσως παρακρατούν;) τις εργοδοτικές εισφορές 13,33% επί πάσης αμοιβής υγειονομικού για τον κλάδο Σύνταξης και 5% για τον κλάδο Ασθενείας αντίστοιχα, ή να εκκρεμούν για πλέον των 20 ετών στα δικαστήρια και τελικά οι οφειλές προς το Τ.Σ.Α.Υ. να παραγράφονται. Με συντηρητικούς υπολογισμούς οι εργοδοτικές οφειλές ανέρχονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Οι τελευταίοι έλεγχοι που πραγματοποιήθηκαν σε κλινικές, ΔΕΚΟ και διαγνωστικά κέντρα, σύμφωνα με τις οικονομικές υπηρεσίες του ταμείου, όσο τραγικό ή επιλήψιμο και εάν είναι, αφορούν την περίοδο προ του 2003. Σχετικά με το νομοθετικό πλαίσιο, το Τ.Σ.Α.Υ. καλύπτεται από μια εξαιρετική νομοθεσία. Έχει καταστατικούς νόμους που το θωρακίζουν έναντι οποιασδήποτε απαίτησης εναντίον του, αλλά και εξειδικευμένη νομοθεσία για πολλά επιμέρους θέματα λειτουργίας του. Πλαίσιο είναι οι εξής καταστατικοί νόμοι: ο Ν.5945/1934, ο οποίος εξακολουθεί να είναι σε ισχύ, και ο Ν.982/1979, ο οποίος περιλαμβάνει και τους μονοσυνταξιούχους. Ο τελευταίος Ν.3655/2008, που ενοποίησε το Τ.Σ.Α.Υ. με τους δικηγόρους και μηχανικούς στο Ε.Τ.Α.Α., είναι προβληματικός για τη λειτουργία του Τ.Σ.Α.Υ. Τέλος, ο αριθμός ενεργών ασφαλισμένων με ισοκατανομή στις ηλικιακές ομάδες είναι 95.431 έναντι 23.876 συνταξιούχων, που αποτελεί μια υγιή αναλογία ασφαλι- σμένων/συνταξιούχων: 4/1. (Εικ. 2 & 3) 47 Εικόνα 3 Σχέση ασφαλισμένων / συνταξιούχων Τ.Σ.Α.Υ. 5,8 1974 1992 1994 1996 1998 2000 2009 2013 1975 1993 1995 1997 1999 2001 2011 2014 5,6 5,4 5,2 5 4,8 4,6 4,4 4,2 4 3,8 4,07 4,1 5,54 5,1 5,19 5,07 5,08 5,09 5,14 5,14 5,17 5,06 5,33 4,96 4,01 ποσοστό αναλογίας

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=