Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #149

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ / ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΘΕΜΑ € Η βιομηχανία των καλλυντικών προϊόντων είναι κατεξοχήν ανταγωνιστική. Δείκτης του φαινομένου είναι η πληθώρα των νέων προϊόντων που λανσάρονται στην αγορά κάθε χρόνο. Αντίθετα με τα φαρμακευτικά σκευάσματα, η ανάπτυξη των νέων καλλυντικών προϊόντων απαιτεί συντομότερο χρονικό διάστημα, ενώ οι απαιτήσεις του ρυθμιστικού πλαισίου τους είναι λιγότερο αυστηρές. Έτσι οι εξελίξεις της τεχνολογίας ενσωματώνονται πρώτα στα καλλυντικά, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται προϊόντα που ενσωματώνουν καινοτόμα τεχνολογία, πολύ πριν αυτή εμφανιστεί στα φάρμακα. Ως παράδειγμα αναφέρεται η λιποσωμιακή τεχνολογία, η οποία χρησιμοποιήθηκε σε καλλυντικό προϊόν για τη βελτίωση της μεταφοράς συστατικών στο δέρμα, πολύ πριν κυκλοφορήσει λιποσωμιακό φαρμακευτικό σκεύασμα για τη θεραπεία του καρκίνου. Η εφαρμογή των επιστημονικών εξελίξεων στην τεχνολογία των καλλυντικών δίνει πάντα ένα πολύ σοβαρό όπλο κατά του ανταγωνισμού, ειδικά όταν οδηγεί στην ανάπτυξη καλλυντικών, τα οποία εκτός από ασφαλή είναι και αποτελεσματικά. Οι τάσεις που φαίνεται να επικρατούν σήμερα στην ενσωμάτωση των επιστημονικών επιτευγμάτων στην τεχνολογία των καλλυντικών προϊόντων αναφέρονται συνοπτικά στη συνέχεια: Καινοτομία στα συστατικά Φυσική προέλευση: Χωρίς αμφιβολία τα συστατικά φυσικής προέλευσης προτιμώνται από τους καταναλωτές (όχι πάντα δικαιολογημένα είναι η αλήθεια) ως ασφαλέστερη λύση. Πρώτες ύλες που αποτελούνται από απομονωμένες ουσίες, εκχυλίσματα, βάμματα, από ολόκληρα φυτά ή διάφορα μέρη αυτών, υπάρχουν εμπορικά διαθέσιμες. Η πληθώρα των φυτικής προέλευσης συστατικών που έχει στη διάθεσή του όποιος αναπτύσσει καλλυντικά, καθιστά πολλές φορές δύσκολη την ορθή επιλογή τέτοιων συστατικών. 34 / Η Σοφία Χατζηαντωνίου είναι επίκουρη καθηγήτρια στο Εργαστήριο Φαρμακευτικής Τεχνολογίας, Τμήμα Φαρμακευτικής, Σχολή Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου Πατρών, sohatzi@upatras.gr ΠΟΥ ΘΑ ΣΤΟΧΕΥΟΥΝ ΤΑ ΚΑΛΛΥΝΤΙΚΑ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=