Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #149
Ο Γιώργος Κουτέπας είναι φαρμακοποιός, πτυχιούχος Επιχειρησιακής Έρευνας & Μάρκετινγκ ΑΣΟΕΕ, αντιπρόσωπος του Φ.Σ. Αττικής στον Π.Φ.Σ., koutepasg@yahoo.gr του Γιώργου Κουτέπα 32 ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ / ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΘΕΜΑ € Το νέο ποσοστό κέρδους στο φάρμακο δεν αφήνει πλέον πολλές δυνατότητες χρηματοδό- τησης αγορών που δεν θα αποδώσουν αμέσως. Πριν από τις περιοριστικές πολιτικές στο χώρο του φαρμάκου, ένα φαρμακείο που ήθελε να αναπτύξει και άλλες κατηγορίες προϊόντων, μπορούσε –με ένα σωστό προγραμματισμό– να κατευθύνει μέρος της κερδοφορίας από το φάρμακο στη χρηματοδότηση αγορών παραφαρμακευτικών προϊόντων, έως ότου αυτά αποδώσουν και συντηρήσουν τους πιστωτικούς κύκλους προμηθειών, πωλήσεων και εξοφλήσεών τους. Οι εποχές αυτές αποτελούν πλέον μακρινό παρελθόν. Στο φάρμακο υπάρχουν ποσοστά κέρδους που οριακά επιτρέπουν να καλυφθούν τα σταθερά έξοδα του φαρμακείου, τα κόστη αποθέματος και διακίνησης του ίδιου του φαρμάκου, για να επιτρέψουν και ένα στοιχειώδες θετικό ισοζύγιο που θα αφήσει ένα βιώσιμο κέρδος στο φαρμακοποιό. Ούτε λόγος λοιπόν να περισσέψει κομμάτι που θα στηρίξει επενδύσεις σε προϊόντα που δεν θα αποδώσουν αμέσως. Η διαχείριση συνεπώς των παραφαρμακευτικών στο φαρμακείο απαιτεί κινήσεις που θα αποδίδουν άμεσα. Οι στρατηγικές μάρκετινγκ που ίσχυαν έως και το 2009 και επικεντρώνονταν στο συνεχή εμπλουτισμό του μείγματος προϊόντων και τη συνεχή προμήθεια παραλλαγών παρόμοιων προϊόντων για την προσφορά ποικιλίας στον πελάτη είναι πρακτικά ανεφάρμοστες. Όσο εντείνεται ο ανταγωνισμός οι στρατηγικές θα πρέπει να επικεντρωθούν στα εξής: συνεργασίες με λιγότερους προμηθευτές οι προμηθευτές να παρέχουν σειρές προϊόντων που να καλύπτουν όσο το δυνατόν περισσότερες ανάγκες με τα λιγότερα δυνατά προϊόντα στο ράφι ισορροπημένες πολιτικές επιστροφών για ό,τι δεν κινείται αποφυγή συχνών αλλαγών σε εκστρατείες μάρκετινγκ και σε συσκευασίες που απαιτούν από το φαρμακοποιό να προμηθευτεί πράγματα που ήδη έχει στο ράφι του. Ακόμα και τα μεγαλύτερα φαρμακεία θα πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα τι τοποθετούν στο ράφι τους και σε ποια ποσότητα. Ο ανταγωνισμός από τις ηλεκτρονικές πωλήσεις και η συμπίεση των περιθωρίων λόγω εκπτώσεων μπορεί να τους έχει οδηγήσει να διακινούν προϊόντα με ζημιά και να μην το έχουν αντιληφθεί. Έχουμε γίνει μάρτυρες του τιμολογιακού εξευτελισμού των προϊόντων φαρμακείου και ενός ανταγωνισμού χωρίς λογική και όριο. Οι ίδιες οι εταιρείες παραγωγής και εμπορίας παραφαρμακευτικών, εάν δεν ελέγξουν σύντομα τις πολιτικές εκπτώσεων όγκου αγορών, θα βρεθούν σε μια κατάσταση που η στρατηγική τιμολόγησης των προϊόντων τους, όπως και η αντίληψη σχέσης τιμής- ποιότητας του καταναλωτή, θα έχει φύγει από τα χέρια τους. Χρειάστηκαν πολλά χρόνια για να δημιουργηθεί η εικόνα prestige στα προϊόντα φαρμακείου. Είμαστε όμως πολύ κοντά στο να τα δούμε να πωλούνται σε «ηλεκτρονικά πανέρια» και η εικόνα αυτή να διαλυθεί χωρίς δυνατότητα αποκατάστασης. ΤΑ κριτήρια για την επιλογή και διαχείριση των καλλυντικών στο φαρμακείο
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=