Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #149

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ / ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΘΕΜΑ € 30 Βιβλιογραφία: Coleman, R. P., 1983. Τhe Continuing Significance of Social Class to Marketing. Journal of Consumer Research, Inc, 12, Τόμος Vol 10, pp. 265-280. David A. Statt, 1997. Understanding the Consumer: A Psychological Approach. s.l.:Palgrave Macmillan. Sproles; Kendall;, 1986. A methodology for profiling consumers decision making styles. Journal of Consumer Affairs, Τόμος Vol. 20, pp. 267-279. καλλυντικών στην αγορά και τη σταδιακή μεταστροφή της καταναλωτικής συνήθειας προς αυτά. Ενδεικτικά από το 1,1% που κατείχαν τα φυσικά καλλυντικά στο μερίδιο αγοράς το 1999 φτάσαμε στο 15% το 2007. Η ζήτηση των καλλυντικών προϊόντων είναι συσχετισμένη με το βιοτικό επίπεδο του καταναλωτή. Έτσι οικονομικοί δείκτες, όπως εισόδημα του καταναλωτή και τιμές προϊόντων, επηρεάζουν σημαντικά τις καταναλωτικές του συνήθειες. Είναι ενδεικτικό ότι μετά από μία δεκαετία που ο κλάδος των καλλυντικών εμφάνιζε ρυθμό ανάπτυξης 4,9%, στην αμέσως επόμενη 3ετία (2010-2012) σημειώθηκε μείωση 25% (ICAP), ποσοστό που είναι αντίστοιχο με το δείκτη ανεργίας στην Ελλάδα. Σε δεύτερο βαθμό κοινωνικοί παράγοντες, όπως τρόπος ζωής-τάσεις και brand loyalty, καθώς και δημογραφικοί παράγοντες (όπως φύλο, ηλικία, εποχικότητα) παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο. Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα καταναλωτών ΙΕΛΚΑ, οι παράγοντες που επηρεάζουν την καταναλωτική συμπεριφορά είναι πολιτιστικοί, κοινωνικοί, προσωπικοί και ψυχολογικοί (Coleman, 1983), με σημαντικότερο πλέον παράγοντα από όλους στην Ελλάδα της κρίσης, τον οικονομικό. Το 80% έχει μειώσει συνολικά τις αγορές του λόγω της κρίσης. Το 71% αγοράζει μόνο τα απαραίτητα. Το 70% αγοράζει γενικά φθηνότερα προϊόντα. Το 67% αγοράζει οικονομικές συσκευασίες. Το 82% επιλέγει περισσότερες προσφορές. Οι παρατηρούμενες μειώσεις στο ρυθμό ανάπτυξης ωθούν τις εταιρείες στην ανάπτυξη νέων προϊόντων με απώτερο στόχο «το moto της κρίσης»: την εξυπηρέτηση των προσωποποιημένων και ιδιόμορφων αναγκών των καταναλωτών. Αυτό δημιουργεί επιπρόσθετα κόστη τοποθέτησης και αποθήκευσης από πλευράς των φαρμακείων, τα οποία για να ανταπεξέλθουν στη μειωμένη ζήτηση οφείλουν υπό αυστηρή διαχείριση να αναζητήσουν μέσα από την υψηλή εξειδίκευση επιπρόσθετες πωλήσεις. Η παρατηρούμενη αύξηση των τετραγωνικών των νέων φαρμακείων λοιπόν γίνεται για να αυξηθούν οι λεγόμενες «ζεστές ζώνες» αλληλεπίδρασης με τον καταναλωτή , ο οποίος επιθυμεί να διαθέσει όσο το δυνατόν λιγότερα χρήματα απολαμβάνοντας τα μέγιστα προνόμια, όπως ευχάριστο χώρο, καλή τιμή, ευγενική και χαρούμενη εξυπηρέτηση. Ο Πάνος Ζαρογουλίδης είναι φαρμακοποιός, ΜΒΑ, αντιπρόεδρος Φ.Σ. Πέλλας και αντιπρόσωπος Φ.Σ. Πέλλας στον Π.Φ.Σ., pzaro2010@gmail.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=