Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #147

18 Μπορεί να πιστεύουμε ότι οι υπηρεσίες υγείας είναι θέμα εξοπλισμού, εκπαίδευσης, ελεύθερου χρόνου, πλεονά- ζοντος προσωπικού ή ειδικού χώρου. Όλα αυτά είναι σωστά. Το κυριότερο συστατικό όμως είναι η διάθεση του φαρμακοποιού να πλησιάσει περισσότερο τον ασθενή του, να ασχοληθεί μαζί του και όχι τόσο με το φάρμακο ή την πάθηση, να προσπαθήσει «να μπει στα παπούτσια του» και να δει τι είναι αυτό που τον απασχολεί, τον προβληματίζει, τον δυσκολεύει. Από την εμπειρία μου στο φαρμακείο σε πολλές περιπτώσεις αρκούσε μόνο αυτό: η διάθεση να ασχοληθώ. Δεν χρειάζονται πάντα οι πολύ ειδικές γνώσεις, ο χώρος, οι ιδιαίτερες διαδικασίες. Σίγουρα όλα αυτά, εάν υπάρχουν, μπορούν να αξιοποιηθούν από το φαρμακοποιό και να βοηθήσουν το έργο του. Είναι όμως εντυπωσιακό πόσο συχνά αρκεί η κοινή λογική και οι στοιχειώδεις πρακτικές γνώσεις για να δοθούν καίριες λύσεις σε δύσκολα προβλήματα. Παράδειγμα η περίπτωση μιας νεαρής ασθενούς, η οποία έπασχε από έξαρση βρογχικού άσθματος και έπρεπε να πάρει 2 διαφορετικά εισπνεόμενα σκευάσματα που δεν είχαν καθόλου καλά αποτελέσματα. Ο πνευμονολόγος απέδωσε την αποτυχία της θεραπείας σε αγχώδη συνδρομή (με πιθανή επιπλέον αγωγή). Μετά από συζήτηση και έλεγχο της τεχνικής της, ανακαλύφθηκε ότι απλώς δεν χρησιμοποιούσε σωστά τις συσκευές. Με μια στοιχειώδη εκπαίδευση στο φαρμακείο η εξέλιξη ήταν εντυπωσιακή. Σε άλλη περίπτωση ασθενή που ζήτησε να αγοράσει παρακεταμόλη για τον πονοκέφαλο, σε συζήτηση μαζί του για τη χρήση του σκευάσματος έγινε αντιληπτό ότι παράλληλα λάμβανε άλλα 2 σκευάσματα με παρακεταμόλη υπερβαίνοντας κατά πολύ τη μέγιστη ημερήσια δόση, γιατί «δεν περνούσε ο πόνος». Όλες οι μεγάλες πορείες αρχίζουν από το πρώτο βήμα. Ας καινοτομήσουμε λοιπόν φέτος αλλάζοντας τη διάθεσή μας απέναντι στους ασθενείς μας... Το φθινόπωρο είναι η εποχή που κάνουμε συνήθως απολογισμό και παίρνουμε κάποιες αποφάσεις για τη νέα «σεζόν». Σε αυτές συνήθως περιλαμβάνονται και καινούρια σχέδια: εντυπωσιακές χωροταξικές ανακατατάξεις, επικερδέστερες εμπορικές συμφωνίες, νέες πηγές εσόδων, ίσως και υπηρεσίες υγείας. Ωστόσο αυτό που τελικά έχει νόημα να αλλάξουμε είναι κάτι πιο άυλο: τη διάθεσή μας. του Κώστα Περαντζάκη / Ο Κώστας Περαντζάκης είναι φαρμακοποιός MSc Κλινικής Φαρμακευτικής, μέλος του Φ.Σ. Αττικής, cost.pera@gmail.com ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ / ΑΠΟΨΕΙΣ € Κα ι νοτομούμε ΑΛΛΑΖΟΝΤΑΣ ΠΡΩΤΑ ΤΗΔΙΑΘΕΣΗΜΑΣ

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=