Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #142

στηρίζοντας τον ασθ å νή 68 Οι ογκολογικοί ασθενείς διαφέ- ρουν όσον αφορά τον τύπο, την ποσότητα και την ακρίβεια των πληροφοριών που μπορούν να αντέξουν ή που επιλέγουν να μπο- ρούν να αντέξουν:  Οι συναισθηματικά εμπλεκό- μενοι ασθενείς επιζητούν ενερ- γά περισσότερη πληροφόρηση, επιδιώκουν μια πιο στενή δια- προσωπική σχέση με το φαρμα- κοποιό τους και έχουν λόγο στη λήψη αποφάσεων όσον αφορά την αντιμετώπιση της νόσου.  Αντίθετα, οι συναισθηματικά μουδιασμένοι ασθενείς επιλέ- γουν μια πιο απόμακρη στάση και υιοθετούν μια αποφευκτική συ- μπεριφορά. Συχνά δεν θα περά- σουν να πάρουν οι ίδιοι τα φάρμα- κά τους και, αν το κάνουν, δεν θα παραδεχτούν την αρρώστιά τους. Κάθε ασθενής λοιπόν είναι μια ξεχωριστή περίπτωση και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται. Γενι- κοί κανόνες και οδηγίες δεν μπο- ρούν πάντα να βοηθήσουν, ωστό- σο υπάρχουν κάποιες στάσεις και συμπεριφορές που μπορούν να διευκολύνουν την επικοινωνία και τη συνεργασία ανάμεσα στο φαρ- μακοποιό και τον ασθενή. Στην επαφή σας με έναν καρκινοπαθή θα ήταν βοηθητικό:  Αν ο ίδιος ο ασθενής δεν σας έχει μιλήσει για την υγεία του, αποφύ- γετε να θίξετε πρώτοι το θέμα. Σαφώς και γνωρίζει ότι εσείς μπορείτε να αντιληφθείτε τι του συμβαίνει. Οφείλετε να σεβαστείτε τη δυσκολία και το φόβο του να μιλήσει ανοιχτά.  Αν ο ίδιος ο ασθενής σας εκμυστηρευτεί ότι πάσχει από καρκίνο, θεω- ρήστε αυτή την πληροφορία εμπιστευτική και συμπεριφερθείτε με δι- ακριτικότητα. Το ότι μίλησε σε εσάς δεν σημαίνει ότι θα ήθελε να το γνωρίζουν και άλλοι, ακόμα και οι πιο στενοί σας συνεργάτες.  Μείνετε ανοιχτοί στην επικοινωνία. Μερικές φορές είναι καλύτερο να ακούμε παρά να κάνουμε ερωτήσεις. Σκεφτείτε σε πόσες πολλές ερω- τήσεις μπορεί να υποβάλλονται οι ασθενείς από το ιατρικό προσωπικό αλλά και από το περιβάλλον τους.  Καλό θα ήταν να μη δώσετε ιατρικές πληροφορίες ή να υιοθετήσετε το ρόλο του θεράποντος. Σαν επαγγελματίες φαρμακοποιοί μπορείτε να τον βοηθήσετε πολύ πιο αποτελεσματικά.  Αποφύγετε να τον διαβεβαιώσετε ότι όλα θα πάνε καλά. Κανείς μας δεν μπορεί να εγγυηθεί την έκβαση της θεραπείας του καρκίνου.  Είναι πιθανό στο περιβάλλον σας να γνωρίζετε άτομα που πάσχουν ή έπασχαν από καρκίνο. Το να μοιραστείτε την ιστορία τους με τον ασθενή, ακόμα και αν γίνεται με την καλύτερη πρόθεση, π.χ. για να τον εμψυχώ- σετε, μπορεί να τον μπερδέψει και να τον φορτίσει συναισθηματικά. Κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός, έτσι μοναδικός είναι και ο καρκίνος του.  Μπορείτε να είστε υποστηρικτικοί και με τη γλώσσα του σώματός σας. Διατηρείτε βλεμματική επαφή, ακούστε με προσοχή και αποφύγετε όσο το δυνατόν αντιπερισπασμούς κατά τη διάρκεια της συζήτησης. Χαμογελάστε και χρησιμοποιήστε φιλικές χειρονομίες, αν η σχέση σας το επιτρέπει.  Δείξτε κατανόηση. Οι ασθενείς βιώνουν μια σημαντική προσωπική κρίση και ίσως αντιδρούν με εκνευρισμό ή επιθετικότητα. Μην το παίρνετε προσωπικά.  Ο ασθενής με καρκίνο είναι ένας άνθρωπος απέναντι σε μια δύσκολη πρόκληση. Έχει να αντιμετωπίσει όχι μόνο μια σοβαρή και δυνητικά απειλητική για τη ζωή του νόσο αλλά και τις προκαταλήψεις που τη συνοδεύουν σε συνδυασμό με τις αλλαγές στον τρόπο ζωής του. Τα παραπάνω καθιστούν την προσέγγιση και τη συνεργασία μαζί του μια δύσκολη υπόθεση. Ο ασθενής μου με καρκίνο χριστίνα σιδέρη Η Χριστίνα Κ. Σιδέρη είναι MSc Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=