Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #137
18 Η δυναμική και οι συνέργιες που μπορούν να επιτευχθούν με τον τρόπο αυτό αποδεικνύονται από αντίστοιχες προσπάθει- ες που έχουν γίνει στο χώρο του λιανεμπορίου. Σαν παράδειγμα αναφέρεται ο συνεργατικός όμιλος ΕΛ.ΟΜ.Α.Σ. στο χώρο των σούπερ μάρκετ: «Πρόκειται για μια στρατηγική συμμαχία αλυσίδων σούπερ μάρκετ μεσαίου μεγέθους οι οποίες διαθέ- τουν παρόμοια φιλοσοφία λειτουργίας, αντιμετωπίζουν ανάλογα προβλήματα και μοιράζονται κοινά οράματα και στόχους. [...] Ο συνολικός τζίρος του ομίλου για το 2008 ανήλθε στο ύψος των 1,40 δις ευρώ, αποτελείται από 40 επιχειρήσεις-μέλη, με 660 καταστήματα σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Ο τζίρος των 1,40 δις ευρώ του ομίλου ΕΛ.ΟΜ.Α.Σ. τον καθιστά δεύτερο στο σύνολο του λιανεμπορίου μετά από γνωστό πολυεθνικό όμιλο που δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά, αξίζει δε να σημειωθεί ότι προηγείται του τζίρου άλλων πο- λυεθνικών και ελληνικών αλυσίδων. [...] Η δημιουργία αυτής της νέας δύναμης στο χώρο του λιανεμπορίου είχε τους εξής στόχους: Να δημιουργήσει έναν αμυντικό μηχανισμό απέναντι στις μεγάλες αλυσίδες, ώστε να καταστεί δυνατή η επιβίωση των μελών του. Να διαδραματίσει έναν ενεργητικό ρόλο στις εξελίξεις του λιανεμπορίου. Να στηρίξει την ελληνική παραγωγή και τον Έλληνα καταναλωτή. Να δώσει μια νέα προοπτική στα μέλη μέσα από καλύτερη οργάνωση, δομές, συστήματα, διαδικασίες και εκπαίδευση. Οι παραπάνω στόχοι έχουν υλοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό, ενώ νέοι στόχοι έχουν προστεθεί λόγω της συνεχώς μεταβαλλόμε- νης οικονομίας και τεχνολογικής εξέλιξης. Μέσα στις άμεσες προτεραιότητες του ομίλου είναι: Η σήμανση όλων των καταστημάτων με το λογότυπο του Ομίλου και η προβολή της κοινής επωνυμίας σε έντυπα μέσα, ενώ προγραμματίζεται και η προβολή στα ΜΜΕ. Η επέκταση της χρήσης της κάρτας πιστότητας bonus card από όλα τα μέλη εντός του επόμενου έτους, με κεντρική διαπραγ- μάτευση των προσφορών από τον όμιλο. Η δημιουργία κεντρικών αποθηκών και στη βόρεια Ελλάδα. [...] Με κεντρικά φυλλάδια, που εκδίδονται 1 φορά το μήνα και κυκλοφορούν σε όλα τα καταστήματά του. Με εποχιακές προωθητικές ενέργειες, με αντίστοιχα προϊόντα που διακρίνονται τόσο για την ποιότητα όσο και για τη συμ- φέρουσα τιμή. Με συμμετοχή σε σημαντικά προγράμματα που σχετίζονται με την πρωτοβουλία «Αποτελεσματική Ανταπόκριση του Κα- ταναλωτή»-ECR, όπως EDI, CRP, CAO, Category Management κ.ά. Αρκετά από τα μέλη του ΕΛ.ΟΜ.Α.Σ. ήδη εφαρμόζουν προγράμματα Category Management και επικοινωνίας με τους προμηθευτές με ηλεκτρονικό τρόπο. Με μεγάλη γκάμα ποιοτικών και οικονομικών προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα προϊόντα του Ομίλου, παρουσίασαν κα- τακόρυφη αύξηση τζίρου το 2008, φτάνοντας τα 15.000.000€. Στο πρώτο εξάμηνο του 2009, η συλλογή των προϊόντων ΕΛ.ΟΜ.Α.Σ. αριθμεί 450 κωδικούς, ενώ υπάρχει και γκάμα 90 κωδικών euroshopper». (Στοιχεία από την ιστοσελίδα του Ομίλου http://www.elomas.gr/gr/history.htm) Για τη διοικητική δομή αυτής της περίπτωσης, προφανώς η σύσταση Ο.Ε. είναι ανέφικτη. Οι εναλλακτικές λύσεις είναι: εταιρεία που μπορεί να συσταθεί στα πλαίσια των συνεταιρισμών (διατηρώντας την πλήρη εξασφάλιση τις ισομετοχικότητας και μονομετοχικότητας των μελών που προβλέπει το καταστατικό τους), εταιρεία A.E. ή Ε.Π.Ε. που μπορεί να συσταθεί είτε από κάποιον ιδιώτη χονδρέμπορο ή από συνεργασία φαρμακοποιών. η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία που περιγράφηκε παραπάνω, η οποία έχει και τις μικρότερες δεσμεύσεις. Σε κάθε περίπτωση, απαιτείται ενδελεχής μελέτη των προβλέψεων του καταστατικού για να διασφαλιστούν οι όροι της συνεργασίας και η προστασία από τη συμμετοχή μη ιδιοκτητών συνεργαζόμενων φαρμακείων στο μετοχικό κεφάλαιο. Η συμμετοχή σε αυτές τις μορφές δεν θα πρέπει να αποκλείει τη συμμετοχή σε συνεργατικά σχήματα τοπικού επιπέδου. Για παράδειγμα, ένα φαρμακείο μπορεί να συστεγαστεί με γειτονικό του φτιάχνοντας ένα συστεγα- σμένο φαρμακείο (περίπτωση 2.1), στη συνέχεια αυτό να αποτελέσει μέλος μιας μικρής ομάδας φαρμακείων (περίπτωση 2.2) και τέλος η ομάδα αυτή να είναι μέλος σε μια ένωση ομάδων, σε ένα συνεργατικό δίκτυο ή στο δίκτυο του τοπικού προμηθευτικού συνεταιρισμού. Θα πρέπει να θυμόμαστε ότι η συνένωση και η συνεργασία δεν γίνονται για να καταλήξουμε και πάλι σε μια κατακερματισμένη και πολυδιασπασμένη αγορά, αλλά αποσκοπεί στο να σχηματιστούν ισχυρά δίκτυα συνεργαζόμενων φαρμακείων.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=