Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #137

του αναλόγως του αριθμού των φαρμακείων,  φορολογικά κίνητρα,  προστασία των σημείων που έμειναν κενά ενόψει της συστέγασης κλπ. Το αρχικό της κόστος είναι οι αμοιβές του λογιστή και του δικηγόρου που θα διασφαλίσουν την ομαλή δι- αδικασία της συστέγασης, η διαμόρφωση του νέου χώρου (εάν δεν χρησιμοποιηθεί ένα από τα υπάρχοντα σημεία πώλησης), καθώς και η τυχόν επιπλέον μηχανοργάνωση που θα πρέπει στο εξής να τηρείται, καθώς οι καλοί λογαριασμοί κάνουν την καλή συνεργασία. Το πρώτο που χρειάζεται να επιτευχθεί είναι η όσο το δυνατόν πληρέστερη μεταφορά του πελατολογίου των παλαι- ών φαρμακείων στο νέο σημείο πώλησης. Καλό είναι, τουλάχιστον τον πρώτο χρόνο, να είναι όλοι οι φαρμακοποιοί παρόντες όσο γίνεται περισσότερες ώρες, ώστε να τους συναντούν οι παλαιοί τους πελάτες και στο νέο χώρο. Το δεύτερο είναι να μην μπουν στον πειρασμό λόγω της συστέγασης και της αρχικής τους ρευστότητας να προβούν σε υπερβάλλουσες αγορές και τοποθετήσεις προϊόντων. Παρακάτω θα δούμε τους κανόνες με τους οποίους διαμορ- φώνεται το βέλτιστο μείγμα προϊόντων. Μην ξεχνάμε ότι οι εποχές είναι δύσκολες και η ρευστότητα περιορισμένη! Σταδιακά θα αρχίσει να γίνεται και μια κατανομή αρμοδιοτήτων ανάλογα με τα ταλέντα και τις ικανότητες των συνεταίρων. Παραδείγματα της παραπάνω περίπτωσης είναι τα συστεγασμένα φαρμακεία Αίγινας και Καρπενησίου. Κα- θώς δραστηριοποιούνται αρκετά χρόνια σε αυτή τη μορφή και έχουν αποκτήσει πολύτιμη εμπειρία, θα είναι χρήσιμο να καταγραφούν αναλυτικά οι επιλογές που έκαναν για την αντιμετώπιση των διαχειριστικών προ- βλημάτων τους, οι δυσκολίες που αντιμετώπισαν και οι λύσεις που έδωσαν. 16 Στη δεύτερη βαθμίδα βρίσκονται φαρμακεία που, θέλοντας να διατηρήσουν τα πόστα δραστηριότητάς τους αλλά και να επιτύχουν οικονομίες κλίμακας μέσω συνεργασίας, αποφασίζουν να ακολουθήσουν κοινή επιχειρηματική γραμμή. Για το σκοπό αυτό ιδρύουν εταιρεία παροχής υπηρεσιών η οποία δεν έχει η ίδια σκοπό το κέρδος, αλλά λειτουργεί με σκοπό την αύξηση της κερδοφορίας των μελών της. Ενδεικτικές δραστηριότητες που θα αναφέρονται στο καταστατι- κό είναι η συγκεντρωτική διαπραγμάτευση παραφαρμάκων και η εμπορία τους μεταξύ των συνεργαζόμενων φαρμα- κείων, η απασχόληση βοηθητικού προσωπικού για τα φαρμακεία, η υποστήριξη τομέων όπως τα ομοιοπαθητικά, που δεν είναι εύκολο για ένα φαρμακείο να διαθέτει από μόνο του, η υποστήριξη που θα απαιτηθεί για τη φαρμακευτική φροντίδα, η διαχείριση διαδικασιών καλύτερης εξυπηρέτησης πελατών κλπ. Αποτελείται από ομάδες 3-8 φαρμακείων τα οποία βρίσκονται σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους για λόγους διοίκησης και ευκολίας. Το πλεονέκτημα σε αυτή την περίπτωση είναι ότι διατηρείται το σύνολο του πελατολογίου όλων των σημείων πώλησης. Έτσι, παραμένουν αναλλοίωτα τα στοιχεία της εγγύτητας του φαρμακείου στον πολίτη, της προσω- πικής σχέσης με το φαρμακοποιό, της ανεξάρτητης επιχειρηματικής λειτουργίας. Κοντά σε αυτά, επιτυγχάνονται κάποιες εξοικονομήσεις κόστους αποθέματος, εργατικού κόστους, ενδεχόμε- νης προσαρμογής σε εκτεταμένο ωράριο με εναλλακτική κάλυψη από διαφορετικά σημεία πώλησης, καλύτε- ρη διαπραγματευτική ικανότητα κλπ. Τα συνεργαζόμενα φαρμακεία θα δημιουργήσουν ένα κοινό «καλάθι αποθεμάτων», στο οποίο θα μεταβι- βάσουν όλο το πλεονάζον στοκ που το καθένα από αυτά διαθέτει, επιτρέποντας να διακινηθεί με ταχύτητα και απελευθερώνοντας πολύτιμη (και κρίσιμη αυτή την εποχή για την επιβίωση) ρευστότητα. Στη συνέχεια, θα εφοδιάζουν το καλάθι αυτό με εμπόρευμα που θα προμηθεύονται με συμφωνίες όγκου αγορών που θα συνάπτουν, επιτυγχάνοντας έτσι υψηλότερο ποσοστό κέρδους. Το κρίσιμο σημείο για την επιτυχία είναι η δέσμευση των συνεργαζόμενων φαρμακείων σε κοινές πολιτικές μάρ- κετινγκ και επιχειρηματικότητας. Η δέσμευση πρέπει να είναι τόσο ισχυρή όσο και αν θα ήταν τα φαρμακεία αυτά ένα συστεγασμένο φαρμακείο. Ειδικότερα, η πολιτική μείγματος προϊόντων, συνεργαζόμενων εταιρειών, όρων προμηθειών και επιστροφών, προβολής και εικόνας, τιμών κλπ. χρειάζεται να είναι κοινή σε όλα τα φαρμακεία. Η παραμικρή παρέκκλιση –καθώς σίγουρα θα παρουσιαστούν τρίτοι (π.χ. πελάτες, προμηθευτές κλπ.) που θα προ- σπαθήσουν να δελεάσουν τα φαρμακεία να προβούν σε ενέργειες εκτός των συμφωνημένων– θα δημιουργήσει τις ρωγμές που τελικά θα οδηγήσουν στη διάσπαση και στην επιστροφή στις αρχικές μοναχικές πορείες από τις οποίες προσπαθούμε να ξεφύγουμε. Η εταιρεία διαχείρισης μπορεί να έχει τη μορφή είτε της Ο.Ε. (προσωπικές εταιρείες), της απλής μη κερδοσκο- πικής αστικής εταιρείας (σωματεία) ή της ιδιωτικής κεφαλαιουχικής εταιρείας. 2.2 Δημιουργία κοινής εταιρείας διαχείρισης φαρμακείων

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=