Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #137

12 Ένας εμπειρικός κανόνας, πριν ξεκινήσουμε: εμπιστευτείτε το ένστικτό σας. Και σε αυτό το κείμενο αλλά και σε όλες τις συνταγές «σωτηρίας» θα διαβάζετε τη λέξη «πρέπει». Όμως όταν κάτι από αυτά που διαβάζετε σας φανεί λάθος, σκεφτείτε ότι υπάρχει σοβαρή πιθανότητα πράγματι να είναι. Η εξέλιξη του φαρμακείου δεν θα έρθει από συμβουλές «ειδικών», ούτε μέσα από ιλουστρασιόν φυλλάδια με χαμογελαστά πρόσωπα που σας καλούν να δουλέψτε σκληρότε- ρα, να πουλήστε περισσότερο και να είστε ακόμη πιο ανταγωνιστικοί. Δεν αγαπάει το φαρμακείο σας ούτε και εσάς κάποιος που προσπαθεί να σας βγάλει άχρηστους, να υποβαθμίσει την ποιότητα της δουλειάς σας ως σήμερα και να σας κλείσει πονηρά το μάτι για να σας πείσει ότι θα κλείσετε καλύτερες συμφωνίες, θα προφέρετε πε- ρισσότερα από τον δίπλα, θα υποβαθμίστε τη ζωή σας δουλεύοντας σε ωράρια θανάτου, και ότι ο τρόπος να επιβιώσετε είναι παλεύοντας με τους συναδέλφους σας. Ο ασφαλέστερος τρόπος για να διακρίνετε κάποιον που δεν έχει περάσει ούτε απ’ έξω από φαρμακείο είναι ότι οι έτοιμες συνταγές μάρκετινγκ που προσφέρει (που τις περισσότερες φορές είναι αντιγραφή βιβλίων λιανεμπορικού μάρκετινγκ, όπου απλά αντικαταστάθηκε η λέξη «κατάστημα» από τη λέξη «φαρμακείο») είναι τραγικά ασυμβίβαστες με την καθημερινότητα της δουλειάς του φαρμακοποιού και τις πολλαπλές υποχρεώσεις που έχει αναλάβει – πολύ δε περισσότερο όταν η εφαρμογή αυτών των συνταγών προϋποθέτει σιωπηρά την κατάργηση του ατομικού φαρμακείου , επειδή είναι πρακτικά αδύνατο να μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις τους, καθώς αποτελούν επιχειρηματικά πλάνα μονάδων πολύ μεγαλύτερων σε δυνατότητες από το μέσο φαρμακείο. Ας γίνει λοιπόν κατανοητό το εξής: το μάρκετινγκ ειδικά και το μάνατζμεντ γενικότερα υπάρχουν για να υπηρετήσουν εμάς, και όχι εμείς αυτά. Εάν οι στόχοι μας δεν συμβαδίζουν με το εργαλείο, δεν θα αλλάξουμε εμείς για να εξυπηρετήσουμε το εργαλείο, αλλά θα τροποποιήσουμε το εργαλείο για να ανταποκρίνεται σε αυτό που θέλουμε να γίνει. Νομοτελειακές εξελίξεις και «ελέω αγοράς» αναπόφευκτα δεν υπάρχουν, παρά μόνο στο βαθμό που προβάλλονται για να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντα άλλων, και όχι τα δικά μας. Αν κάποιος χρειαστεί να συμμετάσχει σε μια συστέγαση ή σε μια συνεργασία, θα το κάνει αν και εφόσον αυτό εξυπηρετεί το συμφέρον του, και όχι εξυπηρετώντας οράματα ελέγχου της λιανικής του φαρμάκου από αλλότρια κέντρα επιρροής. Υπάρχει λοιπόν μια άλλη λύση. Η λύση του να θεωρήσουμε τους εαυτούς μας μια αλυσίδα σαν αυτές που ήθελαν να μας «φυτέψουν» στην ελληνική αγορά. Δεν υπολειπόμαστε σε τίποτα. Έχουμε ισχυρή διανομή (συνεταιρισμοί και ιδιωτικές αποθήκες), σημεία πώλησης, πιστούς πελάτες και –πλέον– την τεχνογνωσία. Όλοι μαζί ξέρουμε την αγορά μας καλύτερα από οποιονδήποτε «φωστήρα» επιστρατεύουν εναντίον μας. Απαιτεί- ται όμως ένα μικρό βήμα: να το πάρουμε απόφαση. Και να διαθέσουμε ένα κομμάτι του χρόνου μας για το σκοπό αυτό, άλλος λιγότερο, άλλος περισσότερο.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=