Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #134
από τον ελεύθερο χρόνο τους σε κάτι που θεωρούν σημαντικό, την προστασία του καταναλωτή. Κεντρική διοίκηση λοιπόν και πρωτοβάθμια σωμα- τεία λειτουργούν συμπληρωματικά; Ακριβώς. Πολλοί δημοσιογράφοι λένε ότι υπάρχει διάσπαρτο καταναλωτικό κίνημα στην Ελλάδα, ότι τάχα δεν μπορούμε να τα βρούμε μεταξύ μας, ότι δεν μπορούμε να κάνουμε μια οργάνωση κλπ. Είναι λάθος αντίληψη. Και είναι λάθος αντίληψη γιατί τα προβλήματα της Αλεξανδρούπολης δεν μπορεί να τα επιλύει η Αθήνα. Κάθε τοπική κοινωνία έχει τις ιδιομορφίες και τις ιδιαιτερότητές της. Έτσι, οι το- πικές οργανώσεις, που είναι αυτοδιοικούμενες και αυτοδιαχειριζόμενες, θα πρέπει να αντιμετωπίζουν τοπικά τα προβλήματα, ώστε και γρηγορότερα να επιλύεται η διαφορά μεταξύ καταναλωτή και προμη- θευτή, αλλά και να υπάρχει μια πιο ολοκληρωμένη διαχείριση των προβλημάτων. Δεν υιοθετούμε δηλαδή τη νοοτροπία του αθηνο- κεντρικού κράτους · εμείς θέλουμε η αποκέντρωση πραγματικά να λειτουργεί. Αυτό που διεκδικούμε είναι να υπάρχει σε κάθε μεγάλη πόλη και μία οργάνωση κα- ταναλωτών, έτσι ώστε τα προβλήματα να επιλύονται τοπικά. Ποια είναι όμως η κύρια δράση της κεντρικής διοί- κησης; Η Ομοσπονδία αναλαμβάνει συλλογικές αγωγές. Για παράδειγμα, το 2009 πάρθηκε μία κατ’ εμάς παράνομη απόφαση για την αύξηση των τελών κυκλοφορίας. Και μάλιστα ήταν σε τέτοιο υπέρμετρο βαθμό αυξημένα που ο τότε πρωθυπουργός είχε παραδεχθεί ότι όντως είναι ένα άδικο μέτρο, αλλά επιβεβλημένο. Εμείς θεω- ρήσαμε ότι το μέτρο αυτό έχει να κάνει, επί της ουσί- ας, όχι με την προστασία του περιβάλλοντος αλλά με την προστασία του δημόσιου ταμείου, και με τη λογική αυτή καταθέσαμε τη συλλογική αγωγή στο Συμβούλιο óõíÝíôåõîç 46 47 óõíÝíôåõîç Ποια είναι σήμερα η οργάνωση του καταναλωτικού κινήματος στην Ελλάδα; Η ιστορία του ΙΝΚΑ ξεκινά το 1970. Στις 3 Σεπτεμ- βρίου του 1970, σε μια δύσκολη εποχή, σε μια χου- ντοκρατούμενη Ελλάδα. Το ΙΝΚΑ υπήρξε μάλιστα η πρώτη οργάνωση καταναλωτών στον ευρωπαϊκό νότο. Μετά δημιουργήθηκε η αντίστοιχη ιταλική, η ισπανική κλπ. Μέχρι το 1994 λοιπόν υπήρχε το ΙΝΚΑ στην αρχική του μορφή και το ’95 δημιουργήθηκε πλέον η Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδος, η ΓΟΚΕ. Την ομοσπονδία αποτελούν 29 πρωτοβάθμια σωμα- τεία, διάσπαρτα σε όλη την επικράτεια, από την Αλε- ξανδρούπολη μέχρι την Κρήτη, από τη Ρόδο μέχρι τα Γιάννενα. Τα πρωτοβάθμια σωματεία εκλέγουν κάθε τρία χρόνια το κεντρικό συμβούλιο, δηλαδή τη κεντρι- κή διοίκηση της ΓΟΚΕ. Πρέπει να διευκρινίσω ότι ο ρόλος μας είναι καθαρά εθελοντικός. Τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου εί- ναι άνθρωποι οι οποίοι εργάζονται, που προσφέρουν Κατάγεται από τα Καλάβρυτα, διαμένει όμως μόνιμα στο Αγρίνιο, όπου εργάζεται στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση Αιτωλοακαρνανίας. Εμείς συναντήσαμε το Γιώργο Λεχουρίτη, πρόεδρο του ΙΝΚΑ από το 2004, στα γραφεία του ΙΝΚΑ, στην οδό 3ης Σεπτεμβρίου, στο κέντρο της Αθήνας. Με μακρά ιστορία στο καταναλωτικό κίνημα –πίστη του είναι ότι «όποιος δεν συμμετέχει στα κοινά είναι άχρηστος για την κοινωνία»– είναι πραγματικά ένας άνθρωπος της δράσης –κρατάει από γενιά Κολοκοτρωναίων άλλωστε. Στην επαγγελματική του πορεία έχει εργαστεί σαν φωτογράφος, λογιστής, οικονομικός διαχειριστής σε τεχνικές εταιρείες, έκπληξη όμως για μας αποτέλεσε το γεγονός ότι γνωρίζει «από μέσα» τη λειτουργία του φαρμακείου, καθώς έχει δουλέψει επί μία πενταετία ως βοηθός φαρμακείου τη δεκαετία του ’70, εμπειρία που του έχει εμφυσήσει μια ιδιαίτερη ευαισθησία για το φαρμακευτικό επάγγελμα. Ο ίδιος τόνισε τη σημασία που έχει για τον απλό άνθρωπο ο αναντικατάστατος ρόλος του επιστήμονα αλλά και του ανθρώπου φαρμακοποιού στην αλυσίδα του συστήματος φροντίδας υγείας, επισημαίνοντας πως η ισχυροποίηση του ρόλου του φαρμακοποιού ή, αν μη τι άλλο, η μη απαξίωσή του, είναι μια πρωτίστως πολιτική απόφαση, που οι εκάστοτε ηγεσίες θα πρέπει να λαμβάνουν με κριτήριο, πέρα από οτιδήποτε άλλο, την προάσπιση της δημόσιας υγείας… «Για μας ο θεσμός του φαρμακοποιού είναι εξίσου σημαντικός με αυτόν του γιατρού» Γιώργος Λεχουρίτης Πρόεδρος ΙΝΚΑ Η δύναμη του καταναλωτή είναι η μεγαλύτερη δύναμη, που μπορεί να ταρακουνήσει τους πάντες και ταπάντα , απλά πρέπει ο ίδιος να αντιληφθεί τη δύναμή του. Αν καταλάβει τη δύναμη αυτή σε όλη την καθημερινότητά του , είτε σαν πολιτική επιλογή, είτε σαν κοινωνική επιλογή, είτε σαν αγοραστική επιλογή, μπορεί να αλλάξουν πάρα πολλά. Επικρατείας διεκδικώντας να ακυρωθεί αυτό το μέτρο. Έχουν περάσει 2,5 χρόνια και ακόμη δεν έχει εκδοθεί η απόφαση. Από εκεί και πέρα, πιο πρόσφατα καταθέσαμε συλλογι- κή αγωγή για το θέμα «χαράτσι της ΔΕΗ». Ή καταθέ- σαμε συλλογική αγωγή για το θέμα «διόδια». Γιατί δεν είναι δυνατόν σήμερα ο Έλληνας πολίτης σε ένα δρό- μο όπως είναι η Κορίνθου-Πατρών να πληρώνει διόδια, χωρίς να ξέρει πότε θα τελειώσει αυτός ο δρόμος και βεβαίως χωρίς να γνωρίζει αν πηγαίνοντας δέκα χιλιό- μετρα πιο κάτω θα σκοτωθεί. Αυτού του είδους οι υποθέσεις είναι πάρα πολύ σημα- ντικές για το ΙΝΚΑ, απλά δεν έχουν προβληθεί. Πιστεύετε ότι το ΙΝΚΑ δεν απολαμβάνει την προβο- λή που του αξίζει από τα ΜΜΕ; Θα σας πω ότι και το 2011 και πρόσφατα, στις 13 Φε- βρουαρίου 2012, ξεκινήσαμε ένα μποϊκοτάζ κατά των γερμανικών και ολλανδικών προϊόντων και επιχειρήσε- ων, στέλνοντας ένα μήνυμα όχι προς τους επιχειρημα- τίες αυτών των χωρών, αλλά προς την πολιτική των κυβερνήσεων απέναντι στην Ελλάδα. Η υπόθεση αυτή δεν παίχτηκε σε κανένα ελληνικό μέσο μαζικής ενημέρωσης. Τουναντίον παίχτηκε σε όλα τα ευρωπαϊκά μέσα. Αυτό τι σημαίνει; Καθαρή χει- ραγώγηση των μέσων ενημέρωσης. Οι δημοσιογράφοι έχουν τεράστιο μερίδιο ευθύνης. Οι καταναλωτές οι ίδιοι, όμως, τι τρόπο αντίδρασης έχουν; Ο καταναλωτής όταν ψωνίζει ένα προϊόν είναι σαν να ψηφίζει. Αν αγοράσει ένα προϊόν, σημαίνει ότι το επι- κροτεί, ότι του αρέσει. Θεωρούμε λοιπόν ότι η δύναμη του καταναλωτή είναι η μεγαλύτερη δύναμη, που μπο- ρεί να ταρακουνήσει τους πάντες και τα πάντα, απλά πρέπει ο ίδιος να αντιληφθεί τη δύναμή του. Αν κατα- λάβει τη δύναμη αυτή σε όλη την καθημερινότητά του, είτε σαν πολιτική επιλογή, είτε σαν κοινωνική επιλο-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=