Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #134
Πάντα υπήρχε το (ψευδο)δίλημμα: επιστήμη ή εμπόριο; Υγειονομικός ή επιχειρηματίας; Χώρος υγείας ή μαγαζί; Ασθενής ή πελάτης; Η πρώτη απλοϊκή αντίδραση είναι ότι τα δύο δεν μπορούν και δεν πρέπει να συνυπάρχουν. Και αυτό μάλιστα τόσο από «καλοθελητές» (βλ. δραστική ουσία), όσο και από θεωρητικούς του ακαδημαϊκού χώρου. Τα επιχειρή- ματα είναι πολλά: δεν προφταίνει ο φαρμακοποιός να έχει δύο καρπούζια στην ίδια μασχάλη, δεν είναι δεοντολογικό αυτός που πληρώνεται για τη διακίνηση ενός προϊόντος να εκφέρει γνώμη για τη λήψη του και τελικά δεν θα είναι καλός ούτε στην οικονομική διαχείριση ούτε στην επιστημο- νική συνεισφορά του. Με λίγα λόγια, αμφισβητείται μακροπρόθεσμα και η ίδια η ανάγκη ύπαρξης του φαρμακοποιού-ιδιοκτήτη —πόσο μάλλον το «υπερβολικό» ποσοστό κέρδους του. Όλα αυτά ακούγονται λογικά. Με την εξής ειδοποιό διαφορά: το φάρμακο δεν είναι εμπορική ύλη κι ας έχει εμπορική αξία. Γνωρίζετε άλλο προϊόν που εξ ορισμού σκοπός του είναι να το χρησιμοποιούμε όσο το δυνατόν λιγότερο; Ή μήπως θα θεωρούσαμε θεμιτή την προσπάθεια να αυξάνουμε κάθε χρόνο το μερίδιο αγοράς των φαρμάκων στο κοινό, όπως ακριβώς συμβαίνει με όλα τα υπόλοιπα προϊόντα; Για να το θέσουμε αλλιώς: έστω ότι μια αλυσίδα φαρμακείων ή ένα σούπερ μάρκετ με τμήμα φαρμάκων έχει μεγάλο στοκ με φάρμακο που πλησιάζει στη λήξη του. Ξαφνικά βγαίνει μια έρευνα που το ενοχοποιεί για παρενέρ- γειες, χωρίς να υπάρχει νομική υποχρέωση ακόμα απόσυρσής του. Τι θα επιλέξει ο επιστήμονας-υπάλληλος φαρμακοποιός απέναντι στον ασθενή που έρχεται να το πάρει; Και κυρίως τι θα σημαίνει αυτό για την εταιρεία που «καίγεται» να το διώξει; Τι συνέπειες θα έχει αυτό για τη θέση του; Μια έρευνα που έγινε στην Αμερική οδήγησε στη διαπίστωση ότι φαρμα- κεία που ανήκαν σε αλυσίδες και σούπερ μάρκετ φέρνουν σημαντικά εμπό- δια σε φαρμακοποιούς που έχουν τις κλινικές γνώσεις και τη θέληση να προσφέρουν φαρμακευτική φροντίδα στους ασθενείς (Miller & Ortmeier, 1995) . Άρα, τι είναι σημαντικότερο για το σύστημα υγείας, οι χαμηλότερες (αρχικά μόνο) τιμές προϊόντων ή η ορθή χρήση και διαχείρισή τους; (συνεχίζεται…) Ο φαρμακοποιός ως διαχειριστής του συστήματος υγείας κώστας περαντζάκης Το φάρμακο δεν είναι εμπορική ύλη κι ας έχει εμπορική αξία. Γνωρίζετε άλλο προϊόν που εξ ορισμού σκοπός του είναι να το χρησιμοποιούμε όσο το δυνατόν λιγότερο; Ο Κώστας Περαντζάκης είναι φαρμακοποιός M.Sc. Κλινικής Φαρμακευτικής, μέλος του Φ.Σ. Αττικής, cost.pera@gmail.com áðüøåéò 38 Μέρος πρώτο
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=